God Natt Saab

Maud "Mauderaten" Olofsson (c)Så har då tydligen Näringsminister Maud ”Mauderaten” Olofsson fått sin vilja igenom. I dag meddelade General Motors, ganska överraskande, att Saab nu ska läggas ner. Utvägen med den holländska sportvagnstillverkaren Spyker var ännu mer dödfött än med den svenska Koenigsegg. Det känns skönt med en minskad bilism! Maud hade ju teorin att man kunde tillverka vindkraftverk i Trollhättan istället. Så det får väl bli det.

Och miljökonferensen i København verkar nu utmynna i – ingenting. Vi i de rika länderna vill inte inse att vi faktiskt måste försaka stora delar av vår bekvämlighet och lyx. De fattigaste länderna vill inte inse att dom faktiskt aldrig kommer att få leva det ”lyxliv” som vi i de rika länderna lever i dag. Och de rikare av de fattiga länderna (som Kina, Brasilien, Indien osv) måste minska sina utsläpp samtidigt som dom höjer sin standard. Det blir till att köpa badbyxor…

Avskaffa monarkinTidningen Elle är jättestolta över att i sitt nya nummer ha en exklusiv intervju med partysessan Madeleine. Nåja, hon har enligt mediauppgifter nu när hon ska gifta sig minskat ner på partajandet kring Stureplan. Elle är jättestolta över intervjun. ”Exklusivt reportage” kallar man det. Och fortsätter med ”Elle har fått följa prinsessan Madeleine i hennes arbete.” Vad man inte skryter med lika stora bokstäver är att intervjun är gjord av Josephina Zapata Genetay, en av Maddes bästa vänner och guddotter till Silvia. Och det var hon som kom till Elle med förslaget. På frågan om ”vänskapskorruption” inte är lite känsligt så svarar Elles chefredaktör Hermine Coyet Ohlén: ”det gäller speciella regler när man skriver om kungligheterna.” Jo, det är just det okritiska svansandet och fjäskandet som är så farligt. Men det begriper uppenbarligen inte Hermine Coyet Ohlén att Josephina Zapata Genetays vänskapsintervju är ett farligt exempel på. I nästa nummer av Elle kommer en intervju med Mona Sahlin skriven av hennes barndomsvän…

Och ännu en politiker har fått för mycket innanför västen. Efter Gudrun Schyman (v/fi), Karin Pilsäter (fp), Anna Sjödin (s), Per Bill (m) osv var det nu dags för riksdagsmannen Per Svedberg (s) att få för mycket destillerat i magen. Och så länge vi fortsätter att glorifiera alkoholkulturen så kommer vi att fortsätta ha skandaler med människor som ska vara ”föredömen”, men som gör bort sig totalt. Alkoholen är skuld till de flesta våldsbrott, en stor andel av olyckor, en stor andel av spruckna äktenskap osv. Men vi fortsätter med hyllandet av spritkulturen!

För övrigt ser jag att Filip Hammar ska åka till USA och försöka slå sig in på den amerikanska TV-marknaden. Hoppas han köpt enkel biljett och att Fredrik Wilkingsson följer efter.

Och slutligen, sparka Socialförsäkringsminister Cristina ”en tredagars släng av utbrändhet” Husmark Pehrsson (m).

2 kommentarer

Under Okategoriserade

2 svar till “God Natt Saab

  1. Rutten mög

    Slutar ni sossar aldrig att förstå; När det inte finns pengar så finns det ikke! Gå till LO där ni hör hemma och be om kosing – de har det verkligen. Sluta slå ned på Maud eller regering! NI måste förstå att man inte kan fortsätta med verksamhet som är kapitalt i minus att alla pengar flödat ut till löner etc.Det finns något sentimentalt infantilt över att det är mer synd om någon som blir arbetslös om man jobbat med arbeten kopplade till fordonsindustrin i Sverige än någon annan verksamhet. Fordons industrin har altid varit löneledande i Sverige och de som jobbat där har levt gott på deras rabatter på bilköp. Skulle regeringen gå in och rädda SAAB skulle det endast bli en stor värdelös ams åtgärd där skattemedel går till att finansiera dyra löner i ett värdelöst bolag. En räddning av SAAB skulle kosta samhället ofantligt mycket mer än de som blir arbetslösa kostar samhället

    • Sven Tycker

      Jag betackar mig för infantila förolämpningar.!Jag Sosse?Jag skriver ju bara att Maud Olofsson fått som hon ville, att Saab läggs ner. Och som motståndare till alla stora, tunga, bensinslukande, avgasspridande plåtlådor som vi har på vägarna så tycker jag att det är bra.Och jag har tidigare konstaterat att Sverige i detta fallet är ganska unika. Vi ser INTE till att VÅR bilindustri överlever. I USA (GM ägs i dag till största delen av amerikanska staten), Tyskland, Italien osv har satsningarna varit stora på att hjälpa den enhemska bilindustrin. Men, som sagt inte här i Sverige. De pengar som en gång anslogs har aldrig använts för att hjälpa främst underleverantörerna.Och, jag tycker INTE att det är värre när fordonsindustrins anställda blir arbetslösa. Jag tycker det är mycket värre när sjuksköterskor, lärare, forskollärare, socialsekreterare osv inom den gemensamma sektorn blir arbetslösa. DET är skandal!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s