Farväl Pappa

PappaJag har varit och tagit ett sista farväl av pappa. Det var alltså begravning i dag. Men det känns ändå inte riktigt verkligt att pappa inte finns där mer. ”Jag cyklar ner till mamma och pappa” sade jag i förmiddags, trots att pappa inte finns där längre. Hur lång tid tar det innan det är självklart att han inte längre finns där? Låt oss glädjas åt att du efter födelsen i Pjätteryd fått leva i mer än 90 år. Mamma har fått glädjas åt att få ha känt dig i 70 år. Hon berättar att du var en stilig flottist i Svenska Flottan, innan du gick iland och blev järnvägare resten av yrkeslivet. Tack för alla våra 58 år tillsammans.

Jag ser att motormännen vill att man låter bilägaren betala ”böterna” vid fortkörning. Det handlar om alla de bilister (och motorcyklister) som åker fast i fartkameror, men som på bilden inte går att identifiera. Jag tycker det låter som en bra idé så att man slipper alla bilägare som hävdar att ”jag hade lånat ut bilen, men jag minns inte till vem”. Det är i den här gruppen vi hittar alla som medvetet kör på tok för fort i vetskapen att dom inte går att identifiera på bilden. Jag tycker det är självklart att om inte föraren kan identifieras och bötfällas så får ägaren ta ansvar för vad hans bil hittar på och sedan i efterhand begära pengarna av den han lånat ut bilen till. För att underlätta att ta fast fortkörande motorcyklister så tar jag för givet att man förbjuder användande av mörka visir på motorcykelhjälmar på offentlig plats, inklusive på vägar. Man vet ju aldrig vad som göms bakom visiret. Kan man förbjuda burkor så måste motorcykelhjälmarna förbjudas. Det är ju ett mycket större problem än burkor. Naturligtvis ska det också vara förbjudet att köra motorcykel förbi fartkameror iklädd burka.

Det var stökigt vid Stockholmsderbyt (och tillika bottenmötet i ishockeyns elitserie) i går på kvällen – någon som är förvånad? Ett antal personer greps och starten av matchen fick skjutas upp. Senast jag tittade på elitserietabellen låg de tre 08-lagen stadigt placerade på de tre sista platserna. Kanske kan AIK som vann klättra några platser.

Kommunfullmäktige i Åstorp har nu beslutat att skänka en halv miljon till flygtrafiken. Kommunfullmäktige beslutade i går att avskriva 480.000 kronor som man en gång i tiden lånade ut till flygplatsen i Ängelholm. Varje innevånare i kommunen har alltså skänkt bort 35 kronor till den lilla grupp som väljer att ta flyget istället för tåget, men inte vill betala vad det kostar.

Monarkifri zonSlutligen ser jag att en av journalistikens hörnstenar inom svensk media, tidningen Se & Hör, har gjort ett scoop. Prinsessan Madeleine ”kan inte bli mamma” skriver man på framsidan. Nu är skandalen inte så allvarlig som man kan tror. Det handlar INTE om att Madeleine i själva verket är en man. Det handlar inte heller om att hon är steril. Det handlar inte heller ens om att den stackars tösen har tappat den sexuella lusten. Nä, det är faktiskt så att den journalistiska eliten på kvalitetsblaskan har kommit på att Maddes förhållande med Jonas har tagit slut. Och det innebär att hon ju inte kommer att gifta sig med Jonas. Och om hon inte gifter sig med Jonas så kan hon inte heller bli gjord på smällen av Jonas. Alltså kan hon inte bli mamma – just nu med Jonas som pappa. Och eftersom hon är av kunglig börd så kan hon inte heller bli gravid innan hon är gift. Den sista förklaringen från chefredaktören Carina Löfkvist förstod jag dock inte fullt ut! Är det någon biologisk klocka bland kungligheter som gör att dom inte kan bli gravida förrän en präst har läst någon sorts förbannelse över dom, eller? 

För övrigt har Republikanska Föreningen sin kongress den 13 november i Stockholm.

4 kommentarer

Under Okategoriserade

4 svar till “Farväl Pappa

  1. Bloggaren Magnus

    Nej, det var inte förvånande att det blev bråk i samband med Sthlm-derbyt i ishockey. Tvärt om.När det gäller flygplatsen där i Ängelholm så tycker jag i grunden att den och dess resenärer ska stå för sina egna kostander. Jag flyger ibland till Ängelholm i olika tjänsteärenden och mitt intryck är att där alltid är en massa folk och för få toaletter på flygplasten där. Vidare undrar jag om det alltid måste blåsa så förtvivlat när man går ur planet där. Men att folk(och däribland jag) väljer att flyga och inte ta tåget Sthlm-Hbg är inte speciellt konstigt. Det är helt omöjligt att ta sej fram och tillbaka Sthlm-Hbg över dagen med tåg om man vill vara effektiv och undvika en hotellövernattning. Dessutom krävs det att man åker 2x1h med dom där pågatågen och dom är så obekväma och det är så trångt och stökigt så det är omöjligt att arbeta på dom. Men fixa direkttåg(och nattåg) Sthlm – Hbg, så ska jag åka.

    • Sven Tycker

      När det gäller tågen håller jag helt med dig. De gamla Pågatågen passar för pendling i 20 minuter (som Åstorp – Helsingborg). Men, för lite längre resor som Helsingborg – Hässleholm (- Kristianstad) så skulle dom varit utbytta för länge sedan. På den gamla goda tiden körde Kristianstads län sina Kustpilentåg den sträckan och dom hade en mycket högre komfort. Dom såldes visst till Israel… Har man tur har man kunnat hamna på ett av de Reginatåg som hyrts in eftersom Pågatågen inte räcker till. Och nu börjar äntligen de nya Pågatågen sättas i trafik vilket gör att så småningom blir det bättre.Men självklart skulle det gått direkta tåg Helsingborg – Stockholm. Men, där är (förutom den ekonomiska lönsamheten) inte plats på spåren (sträckan Åstorp – Helsingborg är i dag den tätast trafikerade enkelspåriga sträckan i Sverige). Och det blir inte bättre att ”ta det andra hållet”, dvs vi Ödåkra – Kattarp – Hasslar till Åstorp. Den enkelspåriga sträckan Helsingborg – Ängelholm på Västkustbanan är en annan av de mest trafikerade sträckorna. De tåg som tar det hållet (en del tvingas göra det eftersom det är fullt via Bjuv) blir alltid försenade eftersom dom tvingas till möten i Maria och Ödåkra).Jag minns med glädje den gamla goda tiden när vi i Åstorp hade direkta tåg till Stockholm – Narvik. Göteborg – Oslo. Helsingborg – Köpenhamn – Hamburg – Paris – Amsterdam – Rom. Malmö – Berlin osv. Ack jag den gamla goda tiden…

  2. Bloggaren Magnus

    Kul att vi är överrens gällande tågen. Min blogg har ju en oerhörd genomslagskraft(möjligen har du läst mina inlägg). Jag får nog, när tid och lust uppkommer, blogga om dom nordvästskånska tågförbindelserna med hufvudstaden.Det måste ju ha varit en högtid att kunna åka tåg från Åstorp, förbi Abisko, Björkliden och Riksgränsen, till Narvik.

    • Sven Tycker

      Jomenvisst. Den gamla goda tiden (ett tydligt bevis för att man börjar bli gammal).Det fanns goda internationella förbindelser. Och till detta passerade både Västkustbanan (Oslo – Göteborg – Malmö – Trelleborg – Östeuropa) och de internationella tågen (från Norrland – Stockholm via Helsingborg – Köpenhamn och övriga Europa) genom Åstorp. Och de flesta stannade. Det var till och med så att tåg delades i Åstorp. Tågen från Oslo kunde innehålla både direkta vagnar till Köpenhamn – Hamburg osv (som kopplades till Helsingborg och färjan till Danmark) och andra direkta vagnar till Berlin t.ex. som då köpplades till tåg till Malmö och sedan vidare ner till Trelleborg för färjan till Tyskland.När jag skulle till England (under en lång period var jag dit varje år) tog jag direkta vagnar från Åstorp till Hoek van Holland för båten till England och sedan tåg till London. Där hade jag en gammal dam jag kände i Portsmouth att hälsa på och sedan gick jag i Londons skivaffärer och botaniserade bland lådorna efter härliga reggaeplattor. Oja, den gamla goda tiden…. Det tog slut när Thatchers politik hade skapat sådana våldsamma klyftor att de västindiska förorterna (Brixton främst) totalt hade förfallit så man vågade inte åka dit längre och gå i alla små skivaffärer.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s