Allmänt gnäll pga tågkaoset

Jag läser att vägminister Catharina Elmsäter-Svärd (moderat naturligtvis) beklagar kaoset på järnvägarna. Jo, hon ”beklagar”. Men var det inte hon som innan vintern lovade att det skulle bli bättre än förra vintern så det gjorde inget att man skar ner på pengarna till järnvägsunderhåll? Naturligtvis är det en präktig skandal att det fungerar så dåligt som det gör. När extremt väder råder så måste man acceptera att inte allt fungerar som om inget hänt. Men just nu håller hela den svenska järnvägsbranschen på att gräva sin egen grav. Det kommer att ta lång tid att återfå det förtroende som förbrukats.

Det finns tre huvudsakliga skäl till att problemen är så stora.

1/ Det moderna samhället. All teknik är så mycket mer avancerad, samtidigt som vi ställer högre krav. Dörrarna ska vara automatiska. Det ska fällas ut trappsteg så att vi kan kliva av och på utan problem. Allt ska gå fort. Och signalsystem och växlar ska skötas på avstånd med avancerade tekniska system. Detta istället för av personal på plats som kan rätta till fel direkt.

2/ Avregleringsvansinnet. En gång i tiden fanns det SJ, och inget annat. Dom ansvarade för spår, för tågunderhåll, för trafik, för planering osv. På stationerna fanns folk anställda av SJ som kunde gå ut och göra annat än sina ordinarie arbetsuppgifter när något hände. För 10 år sedan splittrades SJ upp i en massa olika företag i en avregleringssjuka. SJ körde persontåg och fick en del av loken. Green Cargo körde godståg och fick en del av loken. Banverket skulle sköta spåren och fick en del av utrustningen. Jernhusen skulle sköta husen. Ett speciellt bolag, SJ Maskindivision skulle sköta underhållet av tågen. Detta såldes till riskkapitalbolaget Ratos och fick namnet EuroMaint Rail. Dom gör bra vinst, men underhållet och service av tågen sker på billigaste vis. (se bloggen Euromaintbloggen). Ännu fler bolag släpptes in. Länstrafikbolag fick ansvar för regionaltrafik. Dom sålde ut trafiken till lägstbjudande. På många håll försvinner stora summor ut i vinster till riskkapitalbolag som vill tjäna en hacka. Vinsten blir viktigare än servicen. Och ingen tar ett övergripande ansvar, alla kan ju skylla problemen på någon annan. Samordning? Det vet ingen vad det handlar om.

3/ Minskade anslag. Under en lång följd av år har Banverket och numera Trafikverket inte fått tillräckligt med pengar för underhåll och investeringar. Socialdemokraterna har en stor skuld i detta, men de borgerliga partierna ska inte skylla på detta. Deras budgetalternativ har innehållit ännu mindre pengar. Och nu har man själva ansvaret i Högeralliansen utan att det blivit bättre på snart 5 år. Anslagen är nu så låga att Trafikverket hotar med att man kommer att tvingas stänga järnvägslinjer och skära ner på underhållet med resultat ännu fler förseningar.

Det är alltså många som bär skulden. Men det finns mycket som kan göras för att förbättra läget. Däremot kommer vi alltid att få acceptera att det inte fungerar tillfredsställande vid extremt väder.

Dessutom är kunskapen uppenbarligen dålig. Jag såg en artikel i Aftonbladet där en chef på Arlanda förklarade skillnaden med att flyget i Sverige (i motsats till ute i Europa) lyckats ganska bra hålla trafiken igång med att SJ subventionerades av Staten i motsats till flyget. Den mannen verkar inte veta vad han talar om. SJ är (tyvärr) ett vinstdrivande företag som inte får några statliga subventioner. Istället har man ett avkastningskrav från Staten att leverera in många sköna miljoner in till skattekistan. Däremot finns det trafik som SJ sköter mot subventioner sedan man lämnat bästa anbudet. Flyget däremot är kraftigt skattesubventionerat. I stort sett alla flygplatser kräver skattemedel från kommuner och landsting eftersom avgifterna som flyget betalar inte täcker kostnaderna. Det är väl inte så många fler flygplatser än Arlanda som klarar sig utan dessa subventioner. Det största flygbolaget, SAS, går hela tiden med förluster som måste täckas med nya skattepengar.

För övrigt ser jag att SVT börjar sopa mattan allt mer med de kommersiella TV-kanalerna. Den senaste mätningen av TV-tittandet visar att medan SVT1 på ett år ökar med 12% (22% i den kommersiellt intressanta gruppen 15-44) så tappar TV4 3% (5% i gruppen 15-44). Ännu mer nedåt går det för TV3 och Kanal 5. Det är först lite udda kanaler som TV8 och Kanal 9 som lyckas prestera små ökningar. Det är tydligt att kvalitet lönar sig och att trams och flams straffar sig. Ett kvalitetspris till svenska folket!

Och därmed är det slut för i dag. Nu ska jag kurera en förkylning som gett mig en ytterst sensuell röst (eller ska vi använda ordet sexig?) Tänk nu alla på att ta det lugnt i julen, både med maten och allra helst med spriten. Jag vidhåller att alkoholdrickande är den värsta uppfinning som gjorts. Den skapar bara misär, våld och elände. Men det finns mycket pengar att tjäna på att människor dricker sig fulla.

4 kommentarer

Under Okategoriserade

4 svar till “Allmänt gnäll pga tågkaoset

  1. Kaos Kaos Kaos!! Hur är det möjligt att Sverige ALDRIG LÄR SIG!?? att det visst kan bli snö i November December Januari månad?? det är ju helt SJUUUUUKT!! Inser nu att de svenska tågbaneverket och Riksdagens Infrastrukturminister! och allmännyttans ministrar FULLKOMLIGT SKITER I OM svenska folket sitter fast på Stockholms Eller Malmös Eller Norrlands inlandsbanestationer!! och fryser och är hungriga trötta stressade inför storhelger! JAG UPPMANAR ATYT FULLT UT!!!! BOOOOOOOOOOOOOOJKOOOOOOOOOTTA ALLA TÅG!!!! som en jäkla markering!! FÖR det är fan bara i Sverige vi har en U-Landslik tågbana!! SÄTT IN RALLARNA OCH SERVICEFOLKET IGEN!! FÖR HUR FAN GJORDE DOM FÖRR!??? NÄ!! TÅGCHEFEN TAR FAN INTE SITT ANSVAR NÄR DOM GÅR UT MED uppgifterna! PliiingPlooong! välkomna till Sj! vi står nu still pga av att växlarna har frusit! vi beräknar vara 5 timmar för sent! hoppas ni står ut med denna försening! I år igen! Nä Skärpning SJ:s Ledning och infrastrukturminister!!

    • Sven Tycker

      Ibland kommer det för mycket snö, och då kvittar det hur väl förberedda man är. Men, som jag skriver. Problemen ligger på tre olika nivåer. Och där är politikerna (av alla färger) skyldiga i två fall. Och problemet är att ingen tar ansvar utan skyller på andra. Att växlar fryser igen är t.ex. SJ helt oskyldiga till. Det är Trafikverkets fel. Och inte bara SJ:s tåg drabbas.

  2. Crayon

    Det är lätt att glömma att majoriteten av alla tåg faktiskt både går och kommer fram i tid, men det är väl kanske för att tidningarna inte rapporterar om det. Sen tror jag nog att det inte spelar nån jävla roll alls hur mycket vi lär oss att det är vinter i landet på vintrarna. Isbildning är och förblir ett problem ändå, oavsett om vi är förberedda. Det går ju liksom inte att kliva ut redan i september för att hålla tåg och spår rena från is…

    • Sven Tycker

      Jodå, de flesta tåg kommer fram i tid. Problemet är att det inte behövs mycket för att det helt ska krascha i systemet. Underhållet är inte tillräckligt (saker och ting går sönder eftersom det inte skötts på rätt sätt eller är för gammalt). Dessutom är kapaciteten för låg. Det är alltså inte byggts ut tillräckligt vilket gör att minsta försening får stora efterverkningar. Den linje jag bor efter (Helsingborg – Åstorp – Kristianstad) har man i den nya tidtabellen dragit in tåg eftersom tågen inte får plats. En förstärkning av mötesspår osv skulle skett för länge sedan, men pengar har saknats. Det borde faktiskt ha byggts dubbelspår i varje fall sträckan Åstorp – Helsingborg för länge sedan. Här ska 2-3 persontåg i timmen i varje riktning samsas med godståg både linjen Helsingborg – resten av Sverige och linjen Helsingborg – Västsverige/Norge). Dom får helt enkelt inte plats, alltså har det tredje tåget dragits in.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s