Inkompetens i Regeringskansliet

Jag ser att Högeralliansens anställningspolitik när det gällde personal på Regeringskansliet varit ett misslyckande. Under de fyra åren 2007-2010 har man behövt spendera 119 miljoner kronor på att köpa in tjänster för att göra PR för regeringspolitiken och helt enkelt förklara sin politik för svenska folket. Bland de som fått uppdrag är bland annat PR-byrån Kreab, som har mycket starka band till Moderaterna. I korthet kan man säga att först får PR-konsulterna i Kreab formulera vilken politik som Moderaterna och deras röstboskap ska besluta om, och sedan får dom betalt av samma Regering för att sprida budskapet om den Allsmäktiga och hans profet och deras politik till den intet ont anande allmänheten. Själv tycker jag att en så pass stor organisation som Regeringskansliet borde ha tillräcklig kompetens för det här inom dom egna väggarna. Va’ fan gör dom annars alla gubbarna och gummorna där?

Det är inte bara i Sverige som stödet för Euron är rekordlågt. Som jag berättade den 15:e så visar den senaste undersökningen som gjorts här i Sverige att 64% säger Nej medan bara 24% säger Ja till att avskaffa den svenska självständiga ekonomin och istället låta Eurobyråkrater sköta ruljansen. I Danmark ser det lite bättre ut för Euroförespråkarna, men enligt den senaste undersökningen skulle upp till 57% med största sannolikhet rösta Nej. Vilket är en liten kalldusch för den konservative justitieministern Lars Barfoed som för någon dag sedan argumenterade för att det var dags att hålla en ny folkomröstning i Danmark. Med största sannolikhet blir det nog inget av med den folkomröstningen inom den närmaste tiden. Euroförespråkarna lär inte vilja riskera att det blir ett nytt Nej, då kommer det troligtvis aldrig att bli något Euromedlemskap alls. Då hinner Euron slutgiltigt krascha innan man får tillfälle för ett tredje försök. För ge sig helt gör dom inte, vi kommer att tvingas rösta om tills vi svarar rätt – så länge det finns en Eurovaluta.

Svenska Dagbladet berättar i dag om vilken bra affär för det australiska riskkapitalbolaget Macquaire som sedan 2004 äger Arlanda Express i Stockholm som kör tåg ut till Arlanda. Det svenska bolaget har lånat pengar av ägaren mot en ränta på 13%. Detta samtidigt som man lånat pengar av de svenska skattebetalarna för 0% ränta. En följd blir att de svenska skattebetalarna subventionerar det privata bolagets vinst, samtidigt som vinsten förs ut ur Sverige till Luxemburg så man slipper betala någon vinstskatt i Sverige. En mycket bra affär. Ja, inte för de svenska skattebetalarna utan för de australiska riskkapitalister som satsat pengarna. Samtidigt ser jag att man ska höja biljettpriserna igen. Vilket innebär att man förstärker sin position att ha världens dyraste järnvägsbiljetter. Privatisera mera…

Och för att hålla oss bland järnvägsföretagen. DSBFirst, som jag berättat en hel del om, har tydligen i sina kalkyler räknat med några hundra miljoner i inkomster från reklam på tågen. Och detta trots att det står uttryckligt i avtalet att reklampengarna ska tillfalla Skånetrafiken. Inte så konstigt att ekonomin är usel när man inte ens kan läsa innantill. Privatisera mera…

Elnätsavgiften har gått upp med 31% på några år. Och det är rejält mycket mer än inflationen. Och det finns en stor och tydlig tendens. De stora eljättarna, Vattenfall, E-on och Fortum har höjt mest och är dyrast medan de kommuner som behållit elnäten under kommunens egen hatt ligger klart lägre. Men vi får trösta oss med att privatiseringar ju alltid är så bra – för de företag som får ta över det hela alltså. Privatisera mera…

Slutligen ser jag att Försäkringskassan tvingas skära ner öppettiderna på servicekontoren i Klippan och Ängelholm. Det finns visst inte tillräckligt med personal för fullt öppethållande. Å andra sidan så ska dom vara glada i Klippan och Ängelholm som i varje fall har någon form av Försäkringskasseservice. Det är många kommuner som är helt övergivna, t.ex. Åstorp.

Lämna en kommentar

Under Danmark, EU, Försäkringskassan, Moderaterna, Näringsliv, Skatter och ekonomi, Skåne, Trafik

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s