Jag älskar sååå datorer – eller Skånetrafiken ligger risigt till

12,5 timmes bortvaro från hemmet för att få jobba 6,5 timme måste vara det moderna samhällets idealförhållande. Själv tycker jag det är ett bevis på ett misslyckande. Och dessutom blir man trött och vresig, vilket innebär att dagens blogg i stort sett kommer att bestå av olika gnällerier snarare än tyckerier.

Enligt den ursprungliga planen skulle min son Kimmy ha hämtats av färdtjänsten 0715 på morgonen enligt den beställning jag skickat in. Ibland kan dom vara tidiga, ibland lite sena. Men hinna med tåget 0740 ska inte vara något problem. För att vara på den säkra sidan gjorde vi oss redo 0700 och gick ut och väntade. Det kom ingen bil, det kom fortfarande ingen bil. När klockan blivit 0730 tyckte jag att det kanske var dags att ringa till Skånetrafiken (som ansvarar för färdtjänsten) och undra var bilen tar vägen. Det visar sig att jag har plats 14 i kön. Drygt 10 minuter senare är jag fortfarande nummer 14 i kön och kan utan någon större tankemöda konstatera att något inte stämmer. Alltså ringer jag till dom som ska ta emot Kimmy på skolan, som tycker det låter konstigt. Alltså ringer dom också för att efterlysa bilen. Och efter att ha varit nummer 15 i kön under 10 minuter ger även dom upp. Det hela slutade med att dom körde från skolan i Klippan för att hämta upp Kimmy (och en klasskamrat till honom). När allt var bestämt ringde en stressad taxichaffis och undrade om det fortfarande var aktuellt med en resa. Dom hade pga tekniska problem inte fått någon körorder förrän nu och hon hade en lång lista på resenärer att ringa upp. Slutresultatet blev att jag blev en timme sen till jobbet. Och kunde senare konstatera att i stort sett hela Skånetrafikens datasystem legat nere under natten/morgonen. Hemsida, biljettautomater, telefoner osv – allt kaputt. Som sagt i rubriken – jag älskar datorer.

Hemresa skulle jag rest 1729 från Burlöv enligt tidtabellen. Redan när jag gick från jobbet kunde jag konstatera via Skånetrafiken / Trafikverket att tåget (som utgår från Ystad) var försenat långt innan det hunnit till Malmö. När jag kom till perrongen kunde jag konstatera att tåget beräknades till 1740. Det dök upp ungefär 1745. En försening som växte på vägen upp genom Skåne. Och strax efter Teckomatorp berättade tågvärden att dom fått besked om att tåget skulle vända i Gantofta för att försöka hämta in förseningen på tillbakavägen. Vi som skulle vidare fick åka buss! Till slut anlände jag till Ramlösa med bussen ungefär 30 minuter sen, lagom för att hinna med ett senare tåg än planerat. Och när jag äntligen var hemma kunde jag konstatera att jag varit iväg i nästan 12,5 timme, och hunnit jobba i 6,5 timme. Dagens resa gjorde jag med en av de fribiljetter jag fått från Skånetrafiken som kompensation för tidigare förseningar. Nu får jag skicka in den så att jag får en ny fribiljett.

Jag har en misstanke om att Skånetrafikens nyordning från i måndags, som innebär att tågen går hela vägen från Helsingborg – Ystad / Simrishamn och retur inte är en smart lösning.

Sedan skulle jag egentligen kommentera det faktum att Saab tydligen fått rejäl ordning på ekonomin. Styrelsearvodena höjs rejält. Ordförande Hans Hugenholtz får t.ex. sitt arvode höjt med 633% – retroaktivt från förra året. The big boss himself Victor Muller plockar ut en rejäl mångmiljonlön. Det gäller väl att plocka ut så mycket som möjligt…

Jag borde väl också kommentera att Andreas Carlgren tvingats krypa till korset och förklara att det inte blir någon licenssjakt på varg nästa år eftersom EU protesterar. Däremot ökad skyddsjakt så att lika många vargar ändå ska slaktas. Någon måste han ju göra för att tysta den skjutgalna jägarmaffian.

Så jag nöjer mig med dagens stora nyheter som räddar den svenska skvallerpressens framtid. Vickan och Danne ska få en beppe i mars. Hipp, hipp, hurra. Så kul för er. Själv skiter jag fullständigt i det.

Lämna en kommentar

Under Pågatåg, Republik, Saab, Skåne, Skånetrafiken, Vargar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s