Moderat nyspråk – del 2

Det Moderata nyspråket blir allt mer komiskt. De ”nya” Moderaterna har utvecklats till ett parti som i stort tar avstånd från allt dom tidigare tyckt. Om man helt enkelt inte satsar på en ren historieförvanskning alltså. Enligt de ”nya” moderaternas nyskrivna historia var dom en gång i tiden en förkämpe för allmän rösträtt. Detta medan i själva verket deras föregångare Allmänna Valmansförbundet som blev Högerpartiet som blev Moderata Samlingspartiet som blev…. i själva verket motarbetade en allmän rösträtt. Det var istället Arbetarrörelsen och Liberalerna som gemensamt arbetade för den allmänna rösträtten. Likaså hävdar numera de ”nya” moderaternas partisekreterare Sofia Arkelsten att Moderaterna bekämpade Apartheid. Medan sanningen är den att man motarbetade det svenska arbetet mot den Sydafrikanska apartheidregimen. Det är inte lätt om man skäms så för sin historia att man försöker förvanska den. Låt oss gemensamt skratta, HAHA!

Ibland förvånar man sig över olika branschfolks verklighetsförankring. I Resumé läser jag om en undersökning som Posten gjort över på vilket sätt vi föredrar att nås av reklam. och det är två sätt som utmärker sig. Direktreklam i brevlådan (42%) och Tidningsannonser (37%). Men enligt Resumé är branschfolket förvånade över resultatet. Vilket med önskvärd tydlighet visar hur stor verklighetsförankring reklamnissarna har. Dom verkar tro att folket vill bli översköljda av reklambudskap. Att ungefär 80% väljer dessa båda varianter beror naturligtvis på att det är de båda sorters reklam som det är lättast att ”undvika” om du inte vill ha den. Direktreklamen i brevlådan kan du sätta upp en skylt och tacka nej till eller helt enkelt slänga direkt i pappersinsamlingen, eller titta på när det passar dig själv. Tidningsannonser är det bara att bläddra förbi om du inte är intresserad. Den allra värsta typen av reklam är i mobilen (2%) tillsammans med reklambanners (4%). Och detta är lika självklart. Tänk att få ett SMS vid en mindre lämplig tidpunkt, du tar fram mobilen, plockar fram meddelandet bara för att mötas av reklam! Jag hade för all framtid valt att bojkotta det företag som skickade budskapet. E-post, radio och TV ligger i mitten (7-13%). Vad är det i undersökningen som förvånar reklamnissarna? Att vi inte vill bli störda av reklamen. Att vi inte vill tvingas lägga tid och möda på att genomlida skiten? Dom verkar ha dålig koll på verkligheten våra marknadsföringsfjantar.

Om ni inte visste om det redan, så är det faktiskt FN-dagen i dag. En organisation där Sverige under alla tider spelat en viktig roll. Det var t.ex. svensken Dag Hammarskjöld, FN:s tredje generalsekreterare 1953-1961, som ligger bakom FN:s fredsbevarande styrkor. En gång i tiden var Sverige också en aktiv part i att ställa styrkor till FN:s förfogande för olika fredsbevarande uppdrag. Men, det var då det. I dag används Sveriges militära styrkor i utlandet för att under NATO-flagg försvara de amerikanska intressena runt om i världen. Samtidigt som vi gång på gång tackar Nej när FN ber om hjälp. Just nu finns en förfrågan från FN om svenskt bidrag till Sydsudan. En förfrågan som Högerregeringen lagt underst i den nedersta byrålådan. Vi är fullt upptagna att slåss i Afghanistan.

Märkte ni förresten att jorden gick under i fredags? Tyvärr missade jag det hela! Vi får se vad pastor Harold Camping skyller på denna gången. Än så länge finns ingen förklaring utlagd. Läs mer om vad jag skrev den 16 oktober.

Slutligen en liten kort interiör från EU-topparnas möte. – ”Du gick precis miste om ett bra tillfälle att hålla käften.” Yttrat av Frankrikes president Nicolas Sarkozy till hans ”gode vän” David Cameron, premiärminister i Storbritannien. Visst är det skönt med de civiliserade höjdarnas diplomatiska svängningar?

Lämna en kommentar

Under EU, FN, Moderaterna, Reklam, Religion

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s