Privatiseringens baksida

Computer Sweden ägnar i dag en hel del utrymme åt problemen med alla överklaganden av upphandlingar som görs. Alla överklaganden (ofta på rent okynne) kostar pengar och tid. Olika arbeten blir inte gjorda eftersom överklaganden gör att arbeten skjuts på framtiden. Det kostar pengar att administrera och skapar osäkerhet. Och man har lösningar som att det ska kosta pengar att överklaga, att man lägger in i tidskalkylen att det tar tid pga överklaganden osv. Men den mest uppenbara lösningen nämns inte i någon av artiklarna. Att man helt enkelt gör jobben i egen regi! Naturligtvis är det så att Stat, Kommun, Landsting, Myndigheter osv inte kan ha kompetens och resurser att göra allt. Men i dag är trenden att nästan allt ska outsourcas i tron att man ska spara pengar. Men, när vi lagt till kostnaderna för att göra upphandlingar, för att sköta överklaganden, för att göra uppföljningar, för att få dröjsmål pga överklaganden osv så har en mycket stor del av inbesparingen ätits upp. Ofta blir det helt enkelt dyrare. Privatiseringshysterin kostar pengar!

Är kärnkraften lönsam? Det frågar sig PM Nilsson och Annika Nordgren Christensen från högerkantens Newsmill i Veckans Affärer. ”Det är glest med nybyggnation av kärnkraft i Västeuropa. Avregleringen och internationaliseringen av elmarknaden har gjort finansieringen svårare” skriver dom. Det är bara att konstatera att kärnkraften börjar dö svältdöden. Allt fler länder bestämmer sig för att skrota kärnkraften. Tyskland och Japan kommer med största säkerhet snart att klara sig utan kärnkraft. Förespråkarna börjar få allt svårare att hitta exempel på motsatsen. Det blir helt enkelt för dyrt att bygga nytt om inte skattebetalarna står för subventioner och riskerna.

Miljöpartiet har i en motion föreslagit att mängden reklam i kommersiella TV-kanaler ska begränsas till 8 minuter istället för de 12 minuter som gäller i dag. Och TV4 har fått hjärtsnörp. Enligt TV4 kan dom då inte konkurrera med de andra kommersiella kanalerna som arbetar efter utländska, lite mer liberala regler. Och man hotar att flytta utomlands. Kanske skulle dom istället använda det som en konkurrensfördel. ”Vi sänder mer program”! Kan man till exempel uttrycka det som. Fast, det är ju klart, de program som sänds är ju mest dravel och skit så det gör ju inte så mycket att programmen avbryter reklamen.

Dags för nästa väljarundersökning. Denna gången United Minds som gör sin undersökning för Aftonbladet. Eftersom det är mindre kul siffror så tänker jag inte ägna så mycket tid åt det. I korthet är det Folkpartiet, Moderaterna och Centern som ökar. Detta medan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna som minskar. Vänsterpartiet står i stort sett stilla. Vi kan notera att Moderaterna ligger obetydligt under senaste valet medan Socialdemokraterna ligger rejält över senaste valet. Och Kristdemokraterna har parkerat rejält under 4%-spärren och skulle åka ut. Och ett valresultat med dessa siffror skulle ge de tre Rödgröna partier en majoritet i riksdagen.

För övrigt ser jag att en brottsutredning nu har inletts med anledning av den omdiskuterade affären då Högerstyret i Stockholm med Filippa Reinfeldt sålde vårdcentralen Serafen till några moderata vänner för 700.000. Dom kunde några år efter sälja den vidare till en av vårdkoncernerna för 20 miljoner. En liten nätt förtjänst. Och skattebetalarna kunde känna sig lurade.

Lämna en kommentar

Under Kärnkraft, Miljöpartiet, Privatisering, Reklam, Stockholm, TV, Väljarundersökning

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s