Om kortsiktiga trafikpolitiker

Jag har flera gånger på senaste tiden tyckt till ganska kritiskt om Skånetrafiken. Det har ju visat sig att ledningens prognoser för trafikutvecklingen har varit lite för optimistiska. Trafiken har helt enkelt inte ökat som budgeterat så inkomsterna har blivit lägre än väntat. Vilket gör att det har uppstått ett underskott i budgeten. Svaret på detta från Högeralliansstyrda Region Skåne är att höja priserna, försämra servicen och dra ner på trafiken. Åtgärder som ju verkligen kommer att öka resandet!?

Ett antal busslinjer på olika håll i Skåne ska läggas ner. Turtätheten på ett antal Pågatågslinjer ska minskas. Och på Øresundstågen skulle bemanningen minskas. På den senare punkten har man fått bakläxa från Arbetsmiljöverket som förbjudit ensamarbete på tågen av säkerhetsskäl. Och när det gäller Pågatågsnedskärningarna så har jag roat mig med lite matematik. Det finns ett antal Pågatågslinjer i Skåne. Mycket förenklat är det fyra olika linjer. En som går Simrishamn – Ystad – Malmö – Lund – Hässleholm – Kristianstad. En som går Simrishamn – Ystad – Malmö – Lund – Helsingborg. En som går Malmö – Lund – Landskrona – Helsingborg – Ängelholm (dessa går Lund – Helsingborg olika vägar). Och slutligen en linje som går Helsingborg – Åstorp – Hässleholm – Kristianstad. Sedan går inte alla tåg hela sträckan osv så formellt rör det sig om flera linjer. Tre av dessa trafikerar Malmö – Lund medan den fjärde linjen förbinder helt andra delar av Skåne. Och när nu nedskärningar ska göras, gissa vilken linje som drabbas? Jo, räknat på en veckobasis så är 2/3 av alla indragna tåg på sträckan Helsingborg – Åstorp -Hässleholm – Kristianstad. Alla dom andra linjerna får dela på den resterande 1/3 av indragna tåg. Totalt försvinner 124 avgångar under en vecka på Skånebanan. På övriga linjer handlar det om mellan 11 – 28 avgångar per vecka. Det är också denna linje som numera helt trafikeras av gamla utslitna Pågatåg där intrycket är att man slutat underhålla tågen. Dom övriga linjerna trafikeras av nya moderna tågsätt som fortfarande håller på att levereras. Och under sommaren investerar Trafikverket många miljoner på just denna bana genom att helt byta luftledningar och spår. Allt för att kunna öka trafiken, snabba upp trafiken och möjliggöra tyngre trafik. Skånetrafikens svar på detta är att dra ner trafiken. Finns det något samband mellan det faktum att 2/3 av alla indragna tåg är just på den s.k. Skånebanan och det faktum att den inte trafikerar Malmö och får hålla till godo med skrotningsredo tågsätt? En sak är säker, resandet kommer inte att öka, det kommer att minska. Och ännu större underskott i budgeten! Tänk om!

För övrigt förundrar jag mig verkligen över att Miljöpartiet (som ingår i Högermajoriteten i Skåne) ställer upp på detta.

Vad som troligtvis är någon knäppgök har lyckats placera lite sprängmedel innanför staketen på Ringhals kärnkraftverk. Naturligtvis innebär den här typen av aktioner inte någon fara för den stora säkerheten. Men, det pekar på den stora fara som den här typen av verksamhet innebär. Även om sannolikheten för att någon ska göra ett seriöst terrorattentat, och lyckas, är mycket liten så är effekten av en rejäl olycka så stor att jag inte kan se att det är befogat med denna typen av verksamhet. Allt vi gör innebär faror. Det är farligt att ge sig ut i trafiken. Sannolikheten att dödas i en trafikolycka är mycket större än för en kärnkraftsolycka. Men effekten av en rejäl kärnkraftsolycka är så ofattbar att det inte är rimligt att ta den risken. Läs mer här, här, här och här

Ibland kan man verkligen skratta åt när s.k. experter och proffstyckare ska tycka till. Ett antal uppenbarligen lätt högervridna proffstyckare har i en enkät kommit fram till att vad dom kallar Löfveneffekten börjar avta. Och det är naturligtvis ganska rätt. De flesta traditionella S-väljarna har snart återvänt till Socialdemokraterna. Och det är naturligtvis mycket enklare att locka tillbaka väljare än att locka helt nya väljare. Så på den punkten tycker Sven Tycker inte annorlunda. Men nästa slutsats får mig att både skratta och gråta samtidigt: – ”Det behövs något mer revolutionerande för att lyfta S i opinionen, sannolikt att partiet tar sig in på SD:s kärnområde och där formulerar idéer som mer överensstämmer med hur många väljare verkar uppleva invandring och globalisering.” Kvalitetskraven på proffstyckarna är uppenbarligen mycket låga. Visserligen har ett antal högerpolitiker ute i Europa fjäskat med högerextremister och rasister. Nu senast var det Sarkozy i Frankrike. Något som gick käpprätt åt skogen. Men det har nästan uteslutande handlat om högerpolitiker.

Och slutligen apropå kärnkraften så har SOM-institutet lämnat sin rapport om stödet för kärnkraft och andra energikällor. Och i korthet så kan vi se att andelen som vill avveckla i olika hastighet har ökat medan andelen som vill satsa på kärnkraften har minskat. Och det är nu fler som vill avveckla. Vi kan också se att en stor majoritet av svenskarna vill att vi ska satsa mer på solkraft, vindkraft och i viss mån vattenkraft och biomassa. Däremot är det bara en mycket liten andel som vill satsa mer på kärnkraften.

Lämna en kommentar

Under Järnvägar, Kärnkraft, Miljöpartiet, Skåne, Skånetrafiken, Socialdemokraterna

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s