Dra körkorten

Gammal lastbilJag såg på TV:n i går att polisen hade börjat granska färdskrivarna i alla lastbilar som var inblandade i masskrocken på Tranarpsbron. Och det är nog en hel del chaufförer som känner en viss oro för vad denna kan visa. Jag såg Erling på Sydnytt berätta att färdskrivaren i en av de främsta långtradarna i hela raden av kraschade fordon visade att den kört i 89 km/tim och i princip inte hunnit bromsa in alls innan det tog tvärstopp. Och då ska vi alltså ha i åtanke att maxhastigheten för en långtradare med släp är 80 km/tim och de 89 km/tim höll chauffören i mycket tät dimma på glashalt underlag. Och det är just här som jag är övertygad om att vi hittar den stora skulden till olyckan. Folk kör som idioter och struntar i att anpassa hastigheten till väder och underlag. Vi kan inte påverka vädret. Det ÄR dimmigt allt som oftast i dalgången vid Tranarp. Här går en lång bro strax över en liten å. Men det är allt som oftast rejält översvämmat och alltså fuktigt och dimmigt. Och är det vinter blir det halt. Som bilförare måste du anpassa din hastighet till underlag och väder. På tok för många långtradarchaufförer sätter autopiloten på en lämplig hastighet (gissningsvis cirka 10 km/tim över tillåten fart) och sedan gäller den farten oberoende av övrig trafik, underlag och väder. Dra in fler körkort så kanske fler chaufförer protesterar mot tighta tidtabeller.

Den uppseendeväckande olyckan på Saltsjöbanan utpekades i stort sett omedelbart den unga städerska som fanns med på tåget som skyldig till. Det tog inte många timmar efter olyckan innan entreprenören Arriva, SL (Stockholms Lokaltrafik) och Polisen berättade att tjejen stulit tåget av okänd anledning och kört iväg i full fart. Nu har man kommit underfund med att det faktiskt inte alls verkar vara på det viset som det gått till. Nu verkar det istället som om ett antal skandalösa omständigheter gjort att det blev en olycka av det. Någon hade tydligen lämnat nycklarna i tåget, strömavtagarna uppe, växlar liggande så att det gick att ta sig ut på linjen och dessutom verkar det s.k. ”dödmansgreppet” ha blockerats så att det inte fungerade. Och när den nästan helt nyanställda (cirka 2 månaders anställning) och unga (20 år) tjejen fällde fram förarsätet för att städa slogs tåget igång och for iväg. Vi kan föreställa oss den panik den stackars tjejen måste ha känt. Det är nog tur för henne att hon fortfarande ligger medvetslös och inte har kunnat följa allt som står skrivet om hennes stöld i media. Jag förutsätter att ett antal ansvariga nu får ta konsekvenserna för att säkerhetsföreskrifter inte har följts på ett antal områden. Och att tjejen får ett rejält tilltaget skadestånd för skadorna hon fått och allt hon pekats ut för i media. Hur f-n har det här överhuvudtaget kunna inträffa? Och varför har media så okritiskt köpt SL och Arrivas versioner? Stackars tjej! Svenska Dagbladet

Och så har då Lance Armstrong äntligen erkänt sitt dopningfuskande inom cykelsporten. Men han är inte ensam, vilket han väl också säger. Det har under många år varit vitt spritt inom denna genomkommersialiserade ”idrott”. De stora girona har under många år inte varit något annat än ”gladiatortävling” mellan dopade broilers. Förhoppningsvis har man på senare år i varje fall försökt att seriöst motarbeta fuskandet. Jag har varje gång jag kommer in på ämnet berättat om för ett antal år sedan när jag zappade runt på TV:n och råkade hamna på ett av de stora girona som visades. Troligtvis på dansk TV som alltid visat mer sådant än svensk och det var innan jag hade tillgång till betalda sportkanaler. Hur som helst reagerade jag på att cyklisterna cyklade så sakta! Det visade sig efter ett litet tag att alla cyklisterna i en gemensam aktion strejkade i protest mot dopningskontrollerna. Dvs dom protesterade mot att det genomfördes dopningskontroller! Alla deltagarna gemensamt! Sedan den dagen är mitt förtroende för cykelsport nere i 0,1. Att det inte är Noll beror på att det finns lokala entusiaster som sysslar med det här för att det är kul och inte bara för pengarna. Här i Åstorp satsar Åstorps Cykelklubb rejält. Och DOM är värda allt stöd trots att dom jobbar i motvind.

Lämna en kommentar

Under Dopning, Idrott, Järnvägar, Stockholm, Trafik

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s