Om tuff-tuff tåg

Om satsningar på infrastruktur: För några dagar sedan lovade plötsligt Fredrik Reinfeldt och hans tre nickedockor i en debattartikel att genomföra en rejäl utbyggnad av tunnelbanan i Stockholm. Ett projekt som Håkan Juholt föreslog för inte så länge sedan, men då benämnde Anders Borg det hela som ”oseriöst”. Och tidigare har inte Moderaterna i Stockholm velat bygga ut tunnelbanan. Men, alla kan ju ändra sig. Allra helst om man behöver köpa röster eftersom man ligger risigt till i opinionen. Hur som helst är det som alltid finansieringen som är den stora haken. Nu lovar Fredrik Reinfeldt och nickedockorna att pengar från Trängselskatten ska användas. Denna avgift, som de Borgerliga partierna var motståndare till, men som genomfördes efter en folkomröstning, ska nu höjas för att pengarna ska räcka till. När folkomröstningen hölls var löftet att pengarna skulle gå till utbyggnad av kollektivtrafik och vägar. Men det har senare ändrats av Högeralliansen till att bara vara vägar. Pengarna går helt enkelt till motorvägsprojektet Förbifart Stockholm. Och när det nu behövs pengar till kollektivtrafiken får avgiften höjas. Se här.

Skånes järnvägarDet finns andra nödvändiga projekt också: När Helsingborgs Dagblad i dag skriver om tunnelbaneprojektet upptas resten av tidningssidan av en artikel om bristande investeringar i järnvägen i Skåne som hotas av kaos om några år när kapacitetstaket har nåtts. När Trafikverket har pekat ut de 21 värsta flaskhalsarna i det svenska järnvägsnätet så ligger en tredjedel, 7 av dessa, i Skåne. När Högeralliansens nyligen presenterade kommande infrastruktursatsningar så hade satsningarna i Skåne minskats med en miljard jämfört med vad som tidigare utlovats. Den summa som satsas i Skåne är bara hälften av vad som skulle skett om pengarna fördelades efter innevånartal. Den enkelspåriga järnvägslinje i Sverige som har tätast trafik är den mellan Helsingborg – Åstorp. Västkustbanan, järnvägen mellan landets två största regioner, Malmö / Skåne – Göteborg / Västsverige är fortfarande bara enkelspårig på långa sträckor. På flera sträckor hotas lokal- och regionaltrafik om några år av nedskärningar när kapacitetstaket har nåtts och Trafikverket prioriterar Fjärrtrafik och godstrafik. Och inte blir det bättre när det ska göras plats för konkurrerande bolag att köra tåg. Även om trafikunderlaget inte kräver fler tåg så kräver ”den fria konkurrensen” flera tåg. Och då får lokal- och regionaltrafik lämna plats.

Verkligheten och mediabilden: När vi läser tidningar, tittar på TV eller bara lyssnar på människor i allmänhet så kan vi tro att vårt samhälle drabbas av mer och mer och grövre och grövre våld. Verkligheten är att det grova våldet i Sverige har minskat under de senaste 20 åren trots att vi blir allt fler människor. Förra året skedde det 62 mord i Sverige, det var den lägsta siffran sedan 1960-talet. Och situationen är exakt den samma i t.ex. Frankrike, Tyskland och USA. Enligt FBI har det dödliga våldet i USA halverats. Enligt FN-organet UNODC:s siffror så har det dödliga våldet i t.ex. Frankrike och Tyskland i förhållande till folkmängden halverats sedan mitten av 1990-talet. Detta kan man inte tro när man läser tidningen, läser debatten på nätet, lyssnar på debatten vid fikabordet osv.

Anställ invandrare: Enligt en avhandling som gjorts vid Lunds Universitet så ökar företag som anställer utlandsfödda i företaget sin export. Mycket förenklat ger en ny utlandsfödd anställd en ökning av exporten med 1%. En slutsats man gör är att om invandringen skulle öka med 10% så skulle exporten öka med 4,5%. Länder med stor invandring har större export. Vad det handlar om är att invandrarna helt enkelt tar med sig kontakter, kunskaper och förståelse för andra länder och kulturer som företagen har nytta av.

Lär dom svenska: Och det ger mig ju anledning att kommentera något som jag kommer i kontakt med i mitt jobb. Jag arbetar på ett av Migrationsverkets Förvar. Dvs ett ställe där personer som ska utvisas eller avvisas hålls inlåsta tills dessa att en resa till hemlandet (eller ett annat land som dom enligt Dublinkonventionen ska avvisas till) kan ordnas. Det ska påpekas att det handlar inte om kriminella som dömts till utvisning utan om t.ex. personer som sökt asyl men inte beviljats detta. Och här kan människor hållas inlåsta i allt från bara ett par dagar till upp till ett år. Det innebär att det är viktigt att anordna sysselsättning. Bland annat har vi engelskundervisning. Men vi får inte arrangera undervisning i svenska! Dom ska ju ut ur Sverige, alltså finns det ingen anledning att lära sig bättre svenska resoneras det som. Det ska påpekas att många har varit länge i Sverige, kanske 4-5 år och kan ganska bra svenska. Men varför ska vi inte lära dom bättre svenska? ÄVEN om dom inte ska vara kvar i Sverige. Men när dom återvänder till sitt hemland, det kan vara Irak, Afghanistan, Libanon, Ryssland, Somalia, Ghana osv, så skulle dom ju kunna bli en fantastisk tillgång för Svenska exportföretag om dom kan svenska. Varför inte hjälpa till att förbättra deras svenskkunskaper och uppmana dom att ta kontakt med svenska företag när dom kommer hem till sitt hemland. Dom kan ju då ha både kontakter i Sverige och i sitt hemland, står för kunskaper om kultur osv i båda länderna. Dom kan ju bli en tillgång för Sverige även om dom inte får bo i Sverige. Varför säga Nej till svenskundervisning som en ren principsak istället för att säga Ja till svenskundervisning som en ren principsak?

Lämna en kommentar

Under Integration, Järnvägar, Kollektivtrafik, Kriminalvård, Media, Migrationsverket, Moderaterna, Skåne, Skånetrafiken, Stockholm

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s