EU-Byråkrati

EU:s flaggaTvå ord som är bra för att beskriva EU:s verksamhet är ”Bidrag” och ”Byråkrati”. Och kombinerar man dessa båda företeelser så kan man få ett rejält gott skratt på den Europeiska Unionens bekostnad. Jag läser i bladet om politikerna i Västerbotten som genomförde ett regionalt projekt med bidrag från EU. Projektet avslutades med en tidningsbilaga som publicerades i ett antal tidningar i både Sverige och Finland. Men, det var nu som det stora misstaget gjordes. När man genomför projekt med bidrag från EU så ska det också berättas att det är just EU som bidragit med slantar. Och detta är mycket väl reglerat. Regionalprojektet är nämligen inte bara ett regionalprojekt, det är också ett propagandaprojekt för just den Europeiska Unionen. Om det framgår att EU bidragit med slantar så blir ju också EU populärare – tror man. Men den som layoutade tidningsbilagan gjorde ett misstag. Den EU-flagga som prydde informationen om att EU hostat upp slantar blev för liten. Den blev jätteliten! Hela 0,3 mm för liten! Inte 3 cm, inte 3 mm, men 0,3 mm. Hur som helst tog det fyr hos EU-byråkraterna. Som straff drog man in 300.000 kronor av stödpengarna. Förhoppningsvis sparade man i varje fall in lite trycksvärta… Jag vill poängtera att bloggen Sven Tycker görs helt utan bidrag från EU, alltså kan jag publicera EU-flaggan i vilket format jag vill och i vilket utförande jag vill utan att man drar in några stödpengar. Fast jag kanske stäms istället för vanhedrande av statssymbol? Läs i Helsingborgs Dagblad eller i massor av andra tidningar.

Lämna en kommentar

Under EU

Lämna en kommentar