Reklamens välgörande

TVMyndigheten för radio och tv har lagt fram en utredning över hur den ändring av Radio- och tv-lagen som kom 2008 har påverkat vårt TV-tittande. Den nya lagen innebar ökade möjligheter till reklamavbrott. Och slutsatsen är att vi tydligen inte har påverkats av att vi utsätts för mer reklamtid och mindre programtid! Man konstaterar att vi i allmänhet är negativa till reklamen men inser att den är nödvändig för att finansiera programmen. Man säger också att vårt beteende vid reklamavbrotten inte har förändrats. Så uppenbart är att vi i princip lika stor utsträckning som tidigare passar på att sätta på kaffet, gå och kissa, göra rent kattoan, gå ut med soporna, natta barnen, diska, läsa i tidningen, zappa till någon annan kanal (vilket i allmänhet inte fungerar till andra kommersiella kanaler eftersom man uppenbarligen samordnar reklamavbrotten till samma perioder) eller helt enkelt stänger av ögon och öron när reklamen kommer. Själv tycker jag mig ha märkt att jag tittar mindre på de kommersiella kanalerna och mer på SVT än tidigare. Eftersom det inte beror på ökad reklammängd så måste detta ju istället bero på att programmen helt enkelt blivit sämre!

Lämna en kommentar

Under TV

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s