Stackars Stockholm

StockholmDet pågår en ständig kamp mellan Stockholm och København om vilken stad som ska vara den ledande i Skandinavien / Norden. Den här reklambilden är ett exempel på Stockholms storhetsvansinne. För faktum är att København är den större staden och den internationellt ledande staden. Det är möjligt att stockholmarna (som ju är smartare än lantisar) ser Stockholm som den ledande staden. Men, vi här nere i Skåne ser ju faktiskt København som vår informella huvudstad. Och København är störst. Vi skåningar får acceptera att vi en gång ockuperades av den svenska militären 1658… Hur som helst läser jag om ännu en förlust för Stockholm i kampen mot København. Kastrup i København blir först i Norden med direktflyg med Airbus nya superjumboplan A380. Det är flygbolaget Emirates som nu valt att börja flyga dagligen med A380 mellan Kastrup i København och till Dubai. Och det beror naturligtvis på att Kastrup är navet i Norden. Arlanda missgynnas av att Stockholm dels är mindre och dessutom splittras ju flyget i Stockholm upp på flera flygplatser. Det är Arlanda, och sedan vill man ju förtvivlat ha Bromma kvar. Och till detta Skavsta… Fast överhuvudtaget är flyget en underlig verksamhet. Det är väl inget trafikslag som är så kraftigt subventionerat. Flygresenärerna betalar helt enkelt inte biljettpris efter vad resan skulle kostat egentligen. I dagarna läste jag om hur flygbolagen missbrukar piloterna genom att dessa helt enkelt ibland få betala för att få jobba (och alltså få flygtimmar för att på så sätt lättare få jobb senare). Nyligen avslöjades att gulfstaternas flygbolag är kraftigt subventionerade av sina hemländer. Och samma gäller i viss mån för de olika nationella flygbolagen (som SAS) som hålls flygande med stöd av politikerna. För att inte tala om att flyget slipper betala skatt på flygbränslet. Tänk på det nästa gång du tankar bilen, hade du tagit flyget hade du sluppit bränsleskatten…

2 kommentarer

Under Stockholm

2 svar till “Stackars Stockholm

  1. Sven, Jag vill rätta dig på en punkt: Inget har nyligen avslöjats om gulfstaternas flygbolags subventioner. Det är en gammal myt, och amerikanska bolag anklagar de tre flygbolagen för att få statliga subventioner. Vad gäller Emirates, så är det en felaktig anklagelse. När bolagets vd Tim Clark var i Köpenhamn vid A380:ans lansering var han tydlig: Förutom år ett och två (30 år sedan) har Emirates aldrig uppburit några bidrag eller fördelar från Förenade Arabemiraten. Emirates vill bekämpa statliga subventioner. Bolaget har gått med egen vinst sedan år tre, det är regionens mest lönsamma flygbolag på egna meriter och det uppbär inga konkurrensfördelar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s