Sjuk avreglering

Moderna tåg i ÅstorpIbland kan man läsa sanningar på de mest oväntade ställena. I en ”reklambilaga” som följt med Svenska Dagbladet och som handlar om Intelligent Logistik hittar jag en artikel med rubriken: – ”De modernaste tågen går Sverige förbi”. Och den inleds med meningen: – ”Har den svenska järnvägsbranschen bitit sig själv i foten med Europas snabbaste avreglering och upphandlingsregler som är dåligt kopplade till användarna?” Det hela är en rejäl sågning av den svenska avregleringen av järnvägen, som är den mest extrema i Europa. Branschbedömare menar att Sveriges avreglering av järnvägen, som slutfördes 2008, inte gynnar inhemsk industri och tågsystem som helhet. De modernaste tågen går Sverige förbi skriver man. Till de långsiktiga konsekvenserna hör att långsiktigheten och det övergripande ansvaret gått förlorat. Vad det förenklat handlar om är att istället för att SJ ansvarade för tåg, spår och allt det andra så är det istället Myndigheten Trafikverket som ansvarar för spåren, som upphandlar servicen från olika företag och sedan säljer ut tiderna på spåren till olika järnvägsföretag. Det har blivit dyrare, sämre och kortsiktigare. Istället för ett SJ som ansvarar för tågtrafik har vi fått ett kommersiellt SJ och ett kommersiellt Green Cargo som ska leverera in vinster till staten samtidigt som man konkurrerar med olika privata företag. Det har blivit sämre helt enkelt.

För övrigt kan vi notera att Transportstyrelsen i syfte att förbättra flygets och landsvägstrafikens möjligheter att konkurrera med den mer miljövänliga järnvägen så höjer man en del avgifter för järnvägen medan man sänker en del avgifter för flyget och landsvägstrafiken. Troligtvis i syfte att öka flyg- och vägtransporter på bekostnad av järnvägen.

Lämna en kommentar

Under Järnvägar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s