Det förklarar ju en del

Skånska PågatågFör några dagar sedan tyckte jag till om att i stort sett samtliga partier i Region Skåne (förutom Vänsterpartiet) står bakom att höja taxorna i den skånska kollektivtrafiken. Min teori då var att man med beslutet vill råda bot på trängseln på de skånska pendeltågen och bussarna. Genom att höja priserna får man färre till att utnyttja kollektivtrafiken. Kanske kan man till och med spara ännu mer pengar genom att man om resandet minskar tillräckligt kan minska turtätheten också. Nu ser jag att utvecklingen även inom andra områden går i samma riktning. Försäljningen av nya bilar slår nämligen rekord. Vi köper också allt större, tyngre och mer bensinslukande bilar. Utsläppen från den svenska biltrafiken ökar faktiskt. När det nyligen avslöjades att t.ex. Volkswagen fifflat med utsläppssiffrorna blev reaktionen från EU att man höjde siffrorna för hur mycket dieselbilar ska få lov att släppa ut! Det har också framkommit att VW inte alls är ensamma om fifflandet och det har också stått klart att myndigheterna i både USA och inom EU vetat om fifflandet långt innan det avslöjades offentligt. Jag förstår, att politikerna i Region Skånes vilja att minska kollektivresandet genom att höja kostnaderna, bara är en liten del i arbetet för att skydda bilindustrin och dess betydelse för samhällsekonomin och samtidigt öka antalet bilar på våra vägar.

Lämna en kommentar

Under Region Skåne

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s