Nödvändigt eller fiasko?

lokomotivI dag invigs, efter år av bekymmer, järnvägstunneln genom Hallandsås. Ett projekt som av många vill framställas som ett onödigt fiasko. Något som jag verkligen inte håller med om. Däremot har det präglats av flera skandaler där uppenbart inkompetenta människor fått ansvar för saker som dom inte har begripit. Det är ett bygge som tagit onödigt lång tid och kostat onödigt mycket pengar. Jag vill dock dementera att annonsen här är insatt av de som skulle börja bygga tunneln. Den hittade min mamma i ett gammalt garnnystan och är uppenbarligen urrivet från en stockholmstidning från 1917. Undrar vad det kostade att köpa ett begagnat lokomotiv och 25 tippvagnar? Hur som helst, projektet inleddes INTE 1917.

Hur som helst. Västkustbanan är transportnavet mellan Danmark och Norge och deras huvudstäder. Det är transportnavet mellan Sveriges andra och tredje största städer. Att ta sig över Hallandsås är en svår flaskhals på Västkustbanan. Det är brant, det är kurvigt och det är känsligt. Det har varit vanligt att tåg fastnat, det går sakta och det går inte att mötas. Alltså ansågs det att något måste göras. De alternativ som fanns var att låta det vara som det var och inte kunnat förbättra järnvägstransporterna. Man kunde gjort som med motorvägen E6, dra en ful naturförstörande bred linjal rakt över åsen. Eller som man valde, bygga en tunnel genom åsen. Sedan fanns det uppenbarligen beslutsfattare och tekniskt kunniga människor som inget begrep. Den metod som först valdes skulle naturligtvis aldrig ha valts. En fabrik här i Åstorp har nu tillverkat de tunnelväggar som satts in i den borrade tunneln, och allt tyder på att det kommer att fungera. Även om det tagit längre tid och blivit dyrare än beräknat. Tyvärr finns det fortfarande några sträckor som inte är dubbelspåriga. Och en av dessa sträckor finns det inte ens planer på hur man ska göra för att få den dubbelspårig. Det handlar om den sista biten genom Pålsjöskog och ner till Helsingborgs Centralstation. Men, man ser nu också att det finns en hel del som uttalar sig utan att veta något. Så går t.ex. inte Västkustbanans godstrafik via Helsingborg utan en annan väg, Söderåsbanan via Åstorp, just för att slippa dra den rakt genom Helsingborg.

Det är bra att Hallandsåstunneln är klar. Vi behöver mindre personbilar och lastbilar på E6:an, inte ännu fler.

Lämna en kommentar

Under Hallandsåstunneln

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s