Hur är det tänkt?

Visa kärlek istället och medmänsklighet

Älska din nästa

Flera olika händelser har skapat en debatt om ifall polis och media undanhåller uppgifter om brottslingars ursprung för att motarbeta främlingsfientlighet och pga rädsla för att gynna Sverigedumokraterna. Detta är naturligtvis en mycket svår fråga. Vad är rätt? Jag brukar ha som rutin att när jag läser om olika kriminella handlingar, där det i allmän media inte framgår om ifall det är en ”svensk” eller en ”utlänning” som är skyldig, då går jag in och läser på några av de vanliga högerextrema och rasistiska hatsajter som finns på nätet. Skriver dom om brottet så är det en ”utlänning” som är skyldig. Skriver dom inget så är det en ”svensk” som är skyldig. Många verkar tycka att man alltid ska ange ursprunget när en ”utlänning” är skyldig. Antingen för att visa hur många brott dessa ”utlänningar” begår, andra för att man inte ska kunna bli beskyllda för att mörka sanningen. En som verkar tycka det senare är gamla moderaten Anders Björck, vilket Svenska Dagbladets chefredaktör Fredric Karén tycker är en bekymmersam syn på saken. Dessa som tycker att man måste ange ursprunget varje gång en ”utlänning” är skyldig, tycker dom att man samtidigt ska poängtera att det är en ”svensk” alla gånger detta är fallet också? Vi kan ju inte undanhålla detta heller! Och när är man ”svensk”? När är man ”utlänning”? Ska man ha med ursprunget flera generationer tillbaka? En brottsling som är född i Sverige, med en Nigeriansk pappa och ”Svensk” mamma, är han ”svensk”, ”halvnigerian” eller ”nigerian”? Hur ska ursprung definieras? För det är väl inte så att alla gånger en ”asylsökande” är skyldig ska detta preciseras, men i övrigt håller man tyst om att det INTE är en ”asylsökande”. Om Polisen efterlyser en person kan det finnas anledning att beskriva en brottsling, oberoende av ursprung – om detta verkligen är befogat. Men i övrigt, när har det betydelse att berätta om ursprung? Bara för att tillfredsställa vår nyfikenhet? Bara för att tillfredsställa rasisters fördomar? När en ”svensk” man begår grova sexbrott i Thailand, hur ska vi beskriva honom? Svensk medborgare med en tyska mamma och en franska pappa men född i Polen och bosatt i Sverige? Vad är ”svensk” och vad är ”utlänning”? Det är inte lätt. Eller det är bara mörkhyade från Afrika och Mellanöstern som alltid ska pekas ut? Eller även invandrare av andra generationen men ursprungligen från Grekland? Eller kanske med en samisk pappa och en judisk mamma?

Faktum är att alla dessa ”hel- eller halvrasister” som kräver att ”utlänningar” alltid ska pekas ut med ursprung får definiera detta bättre. Eller ska vi alltid beskriva brottslingar med uppgift om medborgarskap, var man är född samt var ens föräldrar är födda?

3 kommentarer

Filed under Rasism

3 responses to “Hur är det tänkt?

  1. Detta eminenta inlägg är nu läst av en blåögd, ljushårig, grisskär svensk med svenska föräldrar, varav en föddes i Skåne och en i Blekinge. Deras föräldrar i sin tur lär ha fötts i nämnda län. Längre tillbaka kan jag misstänka att deras förfäder en gång i tiden var undersåtar till en dansk kung eftersom länen tillhörde Danmark.

    Jag känner mig svensk, men är inte helt övertygad om att jag kan räkna mig som sådan mot bakgrund av mina förfäders medborgarskap, särskilt inte som jag inte är kriminell. Det är ju trots allt så att dansk polis har stora problem med svenskar som begår brott i Danmark.

    All min osäkerhet överskuggas dock av en sak som jag är helt övertygad om, nämligen att mina förfäder har utvandrat ur Afrika och dessförinnan en gång egentligen var apor, även om de bibeltrogna kanske inte alltid håller med om den saken.

    Men i och med att jag inte grubblar kring sådana här saker i vanliga fall så har jag ro i sinnet, frid i själen och ger blanka fan i andras anor, härkomst, tro och hudfärg. Det borde alla göra för sin egen sinnesfrids skull, men även för blodtryckets och adrenalinets skull. För mig räcker det om folk är ärliga och justa människor, vilket inte kan sägas om de groteskt rika som undanhåller staten skatt, flyttar sina förmögenheter till skatteparadis och tycker vi har för högt skattetryck.

    /Skvitt

    • Själv härstammar jag enligt min mammas släktforskning från de Valloner som under 1600-talet invandrade till Sverige. Mina förfäder på den sidan bodde under många generationer i Forsmark. Enligt denna släktforskning ska det även finnas ryskt (usch så hemskt) blod i mina anor via en rysk sjöman som en gång i tiden flöt iland i Roslagen efter att ett ryskt fartyg förlist där utanför. Och endast gud vet mer vad det kan finnas för hemska anor i släkten bakåt. På min pappas sida är vid dock mer äkta skåningar – fast det kan ju tyda på danska anor……

Kommentera

