Oj då

Jag läser en ledare som tydligen ska publiceras i Dagens Industri. Under rubriken Bilda en krisregering är man tydligen på Dagens Industri oroliga. Att en Socialdemokratiskt ledd regering skulle vara något som får de borgerliga finansgubbarna på DI att känna tillfredsställelse är kanske inget vi ska förvänta oss. Men, uppenbarligen är man också oroliga över Högeralliansens sätt att arbeta. Som jag redan har konstaterat tidigare så sätter vår ansvarsfulla s.k. opposition nytt rekord i att anmäla den sittande regeringen till Konstitutionsutskottet. Min åsikt att det känns som inflation i KU-anmälningar fick t.o.m. KU:s ordförande moderaten Andreas Norlén att höra av sig. Han tyckte nog inte om att jag kallade KU för Komiska Utskottet. Hur som helst oroas uppenbarligen även Dagens Industri över alla KU-anmälningar som dom (liksom jag) verkar tycka ofta är rent okynne.

Men, det var faktiskt inte önskemålen om en Krisregering som lockade mig till att ropa ut ett ”Oj då”. Det parlamentariska läget är ju tyvärr sådant att det är svårt att bilda en handlingskraftig regering. Ett nyval skulle inte heller innebära en så mycket bättre lösning om vi ska tolka opinionssiffrorna. Undersökningar visar också att de flesta svenskar inte vill ha ett nyval. Dom inser att ett sådant inte skulle lösa några problem. Nä, det var faktiskt ett annat stycke som gjorde mig förvånad. Så här skriver DI:

”Putin-regimen har startat fyra krig som alla har varit ryska succéer, Tjetjenien, Georgien, Ukraina och Syrien. Ett femte kommer helt säkert och många kvalificerade bedömare pekar på Östersjöregionen som ett nytt riskområde.”

Alltså måste vi rusta upp drar DI som slutsats. Fast det där med att Putins fyra krig i Tjetjenien, Georgien, Ukraina och Syrien skulle vara ryska succéer är väl ändå att ha missförstått något. Då har man verkligen inte stora krav på att något ska kallas succé! Eller har DI:s PM Nilsson totalt gått på rysk propaganda? Du får nog vädra din rysskräck på annat håll. Ska man tro PM Nilsson har tydligen Putin långt gångna planer på en invasion av Gotland eller liknande. Du är ute PM och reser totalt, värre än vanligt! Jag har inte så stora förväntningar på dig.

Lämna en kommentar

Filed under Ryssland

Kommentera

