Jag har ”vallonblod”, ska det påpekas om jag begår brott?

Insändare publicerad i Helsingborgs Dagblad den 12 mars 2016.
Kommentar till Birger Nilssons insändare ”Djupt oroande att läsa chefredaktörens svar”. HD. Min mening 5/3.

Helsingborgs Dagblad

Helsingborgs Dagblad

Birger Nilsson menar att det är motiverat att även brottslingars etnicitet ska framgå i nyhetsrapporteringen. Jag har dock inte riktigt förstått om det även ska påpekas om det var en svensk, en same, en dansk eller kanske en norrman som begick brottet. Och vem är ”svensk”? Om man är född i Sverige men av en danskfödd och en grekiskfödd förälder?

Hur tydligt ska vi i nyhetsrapporteringen rapportera om ursprung? Var man är född, var ens föräldrar är födda och kanske också far- och morföräldrars ursprung?

Jag härstammar bland annat från valloner som invandrade till Sverige på 1600-talet – ska detta påpekas i nyhetsrapporteringen om jag begår brott? Eller är det bara om det är en asylsökande, just detta ska påpekas?

Om det verkligen har betydelse för brottet ska det naturligtvis påpekas om brottslingen var asylsökande från Afghanistan, arbetskraftsinvandrare från Grekland, bropendlare från Danmark, adopterad från Vietnam, blond, iklädd skinnkläder, medlem av Hells Angels, jude, rom eller skäggig. Men, om det inte har med brottet att göra, varför ska sådana uppgifter rapporteras?

De som kräver något sådant är egentligen ute efter något helt annat.

/Sven Tycker

Lämna en kommentar

Filed under Främlingsfientlighet

Kommentera

