Fimpar överallt utom i askkoppar

Insändare publicerad i Helsingborgs Dagblad den 18 mars 2016.
Kommentar till signaturen Knuts insändare ”Nu har jag slutat kasta fimpar omkring mig”. HD. Min mening 12/3.

Helsingborgs Dagblad

Signaturen Knut berättar (HD Min mening 12/3) att ”Nu har jag slutat kasta fimpar omkring mig”. En föredömlig åtgärd som fler rökare borde fundera över. Jag har under en tid roat mig med att studera rökare som står på järnvägsperrongen och väntar på tåget. Under den här tiden har jag inte sett en enda rökare som inte bara släppt fimpen på marken när hen rökt färdigt.

Regelbundet passerar jag förbi ett hyreshus där gräsmattan under balkongerna är helt vit av fimpar sedan någon av hyresgästerna uppenbarligen har för vana att röka på balkongen och sedan bara släppa fimpen på gräset nedanför. De enda platser där det inte dräller av fimpar är i askkopparna, känns det som.

Vad är det som gör att rökare är sämre på att ta hand om sitt avfall än barn med godispapper, A-lagare med sina tomma burkar etcetera? Mitt förslag är att cigarettpaketen utformas med en liten ficka för fimpen precis som snusdosor har ett fack för använda prillor. Men rökare, är tyvärr hänsynslösa egoister.

/Sven Tycker
Lämna en kommentar

Filed under Rökning

Kommentera

