Det här med väljarundersökningar

De sanna SverigedumokraternaAlla nyhetsmedia med lite självaktning har sin egen väljarundersökning. Ibland brukar jag berätta om resultatet av dessa undersökningar. När jag tycker det är spännande och jag tycker det finns anledning. Och, jag ska erkänna att jag naturligtvis har större benägenhet att skriva när det är trevliga siffror än när det är tråkiga siffror. Och, jag ska nog också erkänna att jag väljer att kommentera det som är trevligt först och främst. Att jag inte är ensam om denna typ av beteende blir jag påmind om när jag läser moderata Svenska Dagbladet i dag som presenterar sin månatliga undersökning. Rubriken man valt är: – ”SD har slutat skicka väljare till M och S”. För Moderaterna väljer man slutsatsen: – ”En statistiskt säker uppgång sedan december”. Om jag själv skulle valt kommentar till resultatet då? Ja, Sverigedemokraterna har fortsatt ner, från 17,0% till 15,7% sedan förra månaden. Moderaternas ”säkra uppgång” innebär denna månad en nedgång från 26,8% till 25,8% jämfört med förra månaden. För Socialdemokraterna gäller en uppgång från 26,2% till 26,7% vilket innebär att man i SvD:s Sifo-undersökning passerat Moderaterna och nu åter är största parti. Ett faktum som man i Svenskans redaktionsrum uppenbarligen har missat – eller väljer att förtiga?

Statistik är ett spännande ämne. Ska man bara ta hänsyn till statistiskt säkerställda förändringar? Vilket tidsperspektiv ska man ha? Vad är egentligen viktigt att poängtera? Hur man än vänder sig så har man rumpan där bak, och vi väljer alltid själva ut vad vi tycker är spännande och viktigt. Svenskans kommentatorer har sina urval och preferenser medan jag uppenbarligen har helt andra sådana. Men som sagt, rumpan den hittar vi där bak oavsett hur vi tänker och tycker.

Lämna en kommentar

Filed under Väljarundersökning

Kommentera

