Vad är sport?

I en debattartikel i Metro beklagar sig en Ivan Lapanje över att vi inte tar det som kallas för e-sport på allvar. Enkelt uttryckt handlar det om att tävla i TV- och datorspel. Samtidigt läser jag i Aftonbladet om boxaren Erik Skoglund som tydligen rök ihop med sin motståndare redan innan matchen. Allt för publiciteten kan man lite misstänksamt tänka. Så vad är egentligen sport? Att springa så fort som möjligt? Att hoppa så långt som möjligt? Att rida så fort som möjligt? Att framför en TV puckla på någon annans spelfigur på skärmen så bra som möjligt? Att i verkligheten försöka slå sin motståndare medvetslös så fort som möjligt? Att flytta schackpjäser bättre än någon annan på ett så intelligent sätt som möjligt? Ja, det är ett intressant spörsmål. Om vi accepterar att ”sport” inte nödvändigt måste vara en ”idrott” så tycker jag nog att allt det här är ”sport”, med undantag för boxning och liknande aktiviteter. Jag kommer aldrig, aldrig, att acceptera att det är en sport att försöka fysiskt skada någon annan. För vi kommer inte ifrån att det är det boxning, MMA och liknande handlar om. Slår du din motståndare medvetslös vinner du. Man kan skadas i andra ”sporter” också, men det är inte det som är målet, snarare riskerar du bestraffning om en motståndare skadas. För övrigt läste jag om boxaren Nick Blackwell som nu slutar med boxning. Efter en match om den brittiska mellanviktstiteln mot Chris Eubank hölls han i koma under en vecka. – ”Det är slut. Jag kan inte utsätta mina vänner, min familj och mig själv för det här igen” var hans slutsats. Intelligent tänkt! Sluta kalla boxning, MMA och liknande för sport. Det är inget annat än en modern och blodig form av gladiatorspel som inte fyller någon funktion i vårt samhälle.

Lämna en kommentar

Filed under Sport

Kommentera

