Varför Ronny?

Jag har haft lite skriftväxling med min hemkommun. Jag såg nämligen i media att Åstorp tillhör en av de få kommuner i Skåne som nappat på Metas lockrop om att fjäska in sig för Knugafamiljen genom att skänka en dopgåva till den i dag nydöpta lilla beppen. Meta (landshövding Margareta Pålsson i Skåne) har ju bett alla skånska kommuner att skänka pengar för att finansiera en lekpark som dopgåva. Lyckligtvis har de flesta kommuner i länet insett att det inte är kommunernas uppgift att använda skattepengar för att skänka dopgåvor åt barn i andra kommuner. Men, som sagt, Åstorp tillhör de kommuner som lurats av Meta. Kanske kan en förklaring vara att landshövdingen kommer just från Åstorp där hon tidigare bland annat varit moderat kommunalråd. Hur som helst har det hela resulterat i en liten skriftväxling med Åstorps kommun. En skriftväxling som inte är slut än. Så här skrev jag först:

Frågande

”Enligt uppgift jag sett i media har Åstorps kommun beslutat att använda av mina skattepengar för att skänka en dopgåva till en Oscar Bernadotte som är bosatt i Stockholm. Är det verkligen kommunens uppgift att använda skattepengar för att skänka dopgåvor till personer bosatta utanför kommunen?

Snälla, säg att det är media som skrivit fel!”

Min förfrågan resulterade i ett föredömligt snabbt svar från en Kommunsekreterare i Kommunstyrelseförvaltningen som svarat mig så här:

”Hej Sven!

Det stämmer att ett beslut togs om att ge ca 75 öre per kommuninvånare för den nyfödda prinsens dopgåva. Dopgåvan är en naturlekplats som är tänkt att byggas i nationalparken Söderåsen i Skåne för att främja god hälsa bland barn och ungdomar.”

Jag har därefter svarat på det här viset:

”Är det verkligen en kommunal uppgift att för mina skattepengar betala dopgåvor till ett barn bosatt i Stockholm?”

Jag tror inte att det är slut här. Frågan är om Republikanska Föreningen överklagar beslutet även i Åstorp. Eller om jag ska göra det själv. Hur som helst – fortsättning följer! Varför Ronny?

Lämna en kommentar

Filed under Rojalism

Kommentera

