Skäms! Del 1

”Jag tycker att vi har en bra skattekultur”, det tycker Volvos nya VD Martin Lundstedt. Vad som är det braiga med skattemoralen hos Volvo framgår inte riktigt. Kanske det faktum att Volvo inte betalt någon bolagsskatt sedan 2008. Det är ju onekligen en bra ”skattekultur” – för aktieägarna möjligen. För samhället som ska förse Volvo med service är det kanske mindre bra. Snarare är det en skam att man smiter undan och låter andra ta ansvaret. Själva flyter dom på ovanpå. Det kan poängteras att den stora svenska konkurrenten, Scania, däremot hela tiden betalat bolagsskatt utan att hitta någon bra metod att smita undan. Redan i min barndom där man antingen höll på Volvo eller Scania-Vabis, där man höll på Chelsea eller Tottenham osv. Då hörde jag till Scania-Vabis lägret. Kanske för att jag fått lära mig att namnet Scania betydde Skåne. Det kommer ju från den gamla cykel- och biltillverkaren Scania i Malmö som startade 1900 och 1911 slogs samman med Vabis (Vagnfabriks-Aktiebolaget i Södertälje). Som skåning höll jag alltså på Scania-Vabis och inte Volvo. Jag hade tydligen rätt…

Svenska sedlar

Som jag sade i går att när moderatledaren Anna ”Stockholmare är smartare än lantisar” Kinberg Batra pratar om att göra rätt för sig så måste det handla om storföretagen som smiter undan sina skatter. För det kan väl inte handla om arbetslösa som får A-kassa, sjuka som får sjukpenning eller äldre som får pension? Dom borde skämmas öronen av sig de svenska finansgubbarna och slipsnissarna. Men det gör dom inte, för dom gäller nämligen bara ansvaret för den egna bonusplånboken och för kompisarna på golfbanan och möjligen för aktieägarna.

Ett annat storföretag som satt i system att smita undan är SCA som inte betalat bolagsskatt de senaste 10 åren. ”Vi följer den skattelagstiftning som finns” säger VD:n Magnus Roth. Det har man gjort genom att t.ex. sälja sitt eget finansbolag till sig själv för 48 miljarder. Den största företagsaffären i landet! Allt via lite brevlådor här och där och på så sätt fått ihop en massa ränteavdrag. SCA:s papper duger egentligen bara att skita i!

Lämna en kommentar

Filed under Skattesmitare

Kommentera

