Rasismens fula tryne

Släng rasismen på sophögenEn mycket vidrig del av folkomröstningen är vad den visar av främlingsfientlighet och invandrarrädsla för att inte tala om ren rasism. Redan delar av kampanjen för ett Nej till EU-medlemskapet var präglat av rasism och främlingsfientlighet. En rädsla för (och hat mot) invandrare har bidragit till resultatet av folkomröstningen. Och efter folkomröstningsresultatet har det kommer mängder av rapporter om hur det rasistiska trynet blivit ännu mer öppet i Storbritannien. Många rasister har känt sig styrkta av valresultatet. Men det är inte bara i Storbritannien detta vidriga fula tryne finns. Jag har i dag varit på sjukhusbesök, närmare bestämt på ögonkliniken på Landskrona lasarett. Medan jag satt i väntrummet och väntade satt bland annat en äldre man i sin ”Permobil” och väntade. Varje gång det passerade någon som uppenbart var av utländsk härkomst i korridoren satt han och muttrade äckliga och vidriga rasistiska omdömen för sig själv. Så vidriga att jag inte ens vill skriva ner äckligheterna. Jag har fortfarande dåligt samvete för att jag inte talade om för svinet vad jag tyckte om hans vidrigheter. Lyckligtvis tror jag ingen av de som ”utsattes” hörde vad mannen sade. Men, jag skämdes över att vara svensk!

Lämna en kommentar

Filed under Rasism

Kommentera

