Moderat vänskapskorruption

I torsdags skrev jag några rader om Skånes landshövding Margareta Pålsson (fd moderat riksdagsledamot och innan dess bland annat moderat kommunalråd i mitt eget Åstorp). Hon har ju, visar det sig, utnyttjat gamla vänner för att idka påtryckningar så att Riksrevisionen inte ska kritisera henne. Tidigare har jag flera gånger skrivit om hur moderata vänner från de borgerliga regeringsåren (Helena Dyrssen och Ingemar Hansson) ville varna sin gamla partikollega Frank Belfrage när dom i jobbet på Skatteverket upptäckte att SVT:s Uppdrag Granskning höll på ett kolla upp hans skatteaffärer. I dag har ledarredaktionen på Dagens Nyheter synpunkter på just den här typen av vad jag vill kalla ”Vänskapskorruption”. Och dom är naturligtvis kritiska till det som skett i båda affärerna. Intressant är att Dagens Nyheter i sin ”granskning” på ledarplats inte en enda gång nämner ordet ”Moderaterna”. Något jag gör flera gånger………

Lämna en kommentar

Filed under Moderaterna

Kommentera

