Jag älskar tuff-tuff tåg

Skånska järnvägarSom uppvuxen i järnvägssläkt så har jag alltid haft ett gott öga åt kollektivtrafiken i allmänhet och järnvägen i synnerhet. Min pappa var järnvägare, min farfar var järnvägare, min farfars far var järnvägare. Min morfar var järnvägare. Och det finns fler järnvägare i släkten, bland annat är en av mina kusiner i dag lokförare. Alltså har jag ett stort intresse för situationen för den svenska järnvägen. Det finns många järnvägsnedläggningar en gång i tiden som, sett ur dagens perspektiv, var vansinniga och som man nog ångrar bittert. Den här kartan visar alla järnvägarna i Skåne. Det mesta är borta, och det ångrar nog många. Den satsning på underhåll och utbyggnad av dagens återstående järnvägar som görs i dag är skandalöst snål. De pengar som anslås för upprustning och kontinuerligt underhåll räcker helt enkelt inte till.

I dag läste jag en artikel i Svenska Dagbladet om Citybanan, en satsning på dryga 20 miljarder i Stockholm, som snart är färdig. En satsning som är helt nödvändig. En satsning som Högeralliansen till råga på allt ett tag ville stoppa. En satsning dom INTE ville stoppa utan kämpade med näbbar och klor för att få genomföra är Förbifart Stockholm. För dryga 30 miljarder får stockholmarna några mil ny motorväg i Stockholm. Till detta kan vi lägga utbyggnad av tunnelbanan i Stockholm för dryga 25 miljarder. I vår kungliga huvudstad har det alltså satsats närmare 80 miljarder kronor på dessa tre projekt under några år. Med tanke på dom kostnaderna kan man undra om de 200-250 miljarder som Höghastighetsbanorna Stockholm – Malmö / Göteborg ska kosta kanske inte är så hemskt mycket. Det är mindre än 10 gånger så mycket som några mils motorväg i Stockholm. Ibland finns det verkligen anledning att fundera över prioriteringar.

Själv är jag dock inte 100% övertygad om ifall just bygget av en helt ny höghastighetsbana är den rätta prioriteringen. Risken är att pengarna sedan inte räcker till för den upprustning och utbyggnad av befintliga banor som krävs. Här i Nordvästskåne märker vi tydligt hur pengarna inte räcker till. Delar av Västkustbanan mellan Malmö – Göteborg är fortfarande enkelspårig, mellan Helsingborg – Ängelholm. En svår flaskhals. Linjen Helsingborg – Hässleholm som passerar mitt Åstorp är bara enkelspårig. En av landets hårdast belastade enkelspåriga järnvägar. Under vardagar går det Pågatåg var 30:e minut i båda riktningarna. Trafik som ska samsas med godstågen. Minsta försening sprider sig eftersom möten inte kan ske där dom är inplanerade. Under de senaste helgerna har det varit extra bökigt eftersom Fjärrtågen Malmö-Stockholm dessutom skulle få plats pga underhåll mellan Malmö – Hässleholm. Söderåsbanan (inklusive Lommabanan) Malmö – Åstorp skulle i dag enligt de ursprungliga planerna varit igång med Pågatågstrafik. Sedan blev det 2017. Sedan blev det 2020. Som jag förstått det är det nu skjutit på ytterligare. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med pengar. Man snålar. Högeralliansen var värst, men dagens S + Mp vågar inte heller satsa pengar som inte finns pga tidigare genomförda stora skattesänkningar.

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Järnvägar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s