Om yttrandefriheten

Jag har fått en kortare insändare publicerad i Helsingborgs Dagblad. Förutom själva innehållet kan det vara intressant att studera hur man redigerar insändarna. Här är alltså först den publicerade insändare, och sedan också orginalet som det skickades in.

Polischefen har rätt att säga sin mening

Börje Widerberg har på Min mening (18/7) synpunkter på att Rikspolischefen Dan Eliasson sagt vad han tycker om Sverigedemokraterna. Ett parti med en klar rasistisk politik och med rötter i nazismen. Jag kan berätta för Börje Widerberg att Sverige fortfarande har yttrandefrihet. Denna rätt omfattar även ”S-märkta politruker” som Börje Widerberg använder som beteckning. Jag instämmer i Dan Eliassons åsikter i detta fallet. Och precis som jag har Dan Eliasson rätt att framföra dessa åsikter. Precis som Börje Widerberg har rätt att framföra sina åsikter.

Den insända texten var den här under. Som synes har man strukit ett antal meningar och bytt rubrik.

Vi har fortfarande yttrandefrihet

Börje Widerberg har i måndagens HD synpunkter på att Rikspolischefen Dan Eliasson sagt vad han tycker om Sverigedemokraterna. Ett parti med en klar rasistisk politik och med rötter i nazismen. Dagens ledning i partiet anslöt sig till partiet när det fortfarande var öppet nazistiskt. Dom valde alltså aktivt att gå med i ett nazistiskt parti. Jag kan berätta för Börje Widerberg att Sverige fortfarande har yttrandefrihet. Vi har alltså rätt att framföra våra åsikter fritt. Denna rätt omfattar även ”S-märkta politruker” som Börje Widerberg använder som beteckning. Jag instämmer i Dan Eliassons åsikter i detta fallet. Och precis som jag har Dan Eliasson rätt att framföra dessa åsikter. Precis som Börje Widerberg har rätt att framföra sina åsikter. Vi lever nämligen fortfarande i en demokrati med yttrandefrihet. Vilket också innebär att man kan få kritik för sina åsikter.

Vilket som är bäst är jag själv naturligtvis inte den rätta att bedöma. Kortare är alltid bäst, men jag tycker att en del viktiga synpunkter har försvunnit.

Lämna en kommentar

Filed under Yttrandefrihet

Kommentera

