Vi kan byta

Jag läser om fransmannen Frederic Desnard som stämt sin arbetsgivare på mer än 3 miljoner kronor i skadestånd för att han blivit ”yrkesmässigt mördad genom uttråkning” i sitt arbete på en fransk parfymfirma. Visst kan jag också ibland tycka att mitt jobb är tråkigt. Men jag skulle gärna byta med Frederic. Jag kunde ha hans tråkiga jobb några år. 760.000 kronor i årslön hade jag inte tackat nej till.

Men, det är klart. Det viktigaste för om man trivs på jobbet tycker jag är arbetskamraterna. Har man bra arbetskamrater kan man stå ut med ett ganska tråkigt jobb medan ett bra jobb men dåliga arbetskamrater blir ganska svårt att stå ut med.

Fast jag måste erkänna, att om man stämmer sin arbetsgivare för ett tråkigt jobb, så måste det vara fruktansvärt tråkigt jobb. Mycket tråkigare än att stå vid ett löpande band t.ex. Fast hans jobb kanske var att skruva på en kork på parfymflaskor. 3 flaskor i minuten, 60 minuter i timmen, 8 timmar om dagen. Fast jag tvivlar på att han fått en lön på mer än 60.000 i månaden för att göra detta. Dom som gör det jobbet har nog en lön som gör att dom borde stämma arbetsgivaren för låg lön istället!

Lämna en kommentar

Filed under Arbetsmiljö

Kommentera

