Dagens siffror

Jag har förstått av mediarapporteringen att det har varit en kraftig ökning av antalet bilbränder i våra storstäders utanförskapsområden. Varje natt brinner det pga helt meningslös förstörelselusta mängder av bilar. Om jag ska vara uppriktig kan jag inte riktigt förstå mig på vad det är som lockar med att tända fjutt på en bil (eller något annat). Jag förstår tanken bakom (utan att acceptera det hela) om man är ovänner. Eller om det handlar om försäkringsbedrägerier. Men så mycket ovänskap och bedrägerier kan det inte finnas.

Bil som inte brunnit

Men så såg jag några siffror. 2009 brann det 628 bilar i Malmö. Till förra året hade det minskat till hälften, 315 brända bilar! Årets siffror är naturligtvis inte färdiga, men till för mindre än två veckor sedan, den 8 augusti, hade det inträffat 140 bilbränder. Kort sagt får dom jobba på hårt om dom ska klå förra årets siffra.

Vad vill jag med detta ha sagt? Jo, kanske att vi ska vara lite försiktiga med att bli allt för upprörda av vad media rapporterar om. Det är inte alltid som utrymmet i media berättar om hur vanligt det som händer i själva verket är. Dessutom är jag övertygad om att ju mer media skriver om den här typen av händelser, desto mer triggas de idioter som sysslar med detta till att bränna ytterligare bilar bara för att bli ännu mer omskrivna.

Lämna en kommentar

Filed under Media

Kommentera

