Dagens citat

Jag tänkte citera inledningen av Jan Guillous krönika från dagens Aftonbladet. Han skriver så här:

Skåne

”Det är inte min åsikt att det inom Sverigedemokraternas valmanskår finns en stark överrepresentation av män, LO-anslutna, socialbidragstagare, pensionärer, sjukpensionärer, låg­utbildade, arbetslösa och skåningar. Det är nämligen alls ingen åsikt. Det är ett vetenskapligt faktum. Presenterat av professorerna Sören Holmberg och Henrik Oscarsson på Statsvetenskapliga institutionen vid Göteborgs universitet.
Det är heller ingen ”åsikt” att de som röstar på SD skiljer sig från de andra partiernas väljare genom att de har lägst politiskt intresse, lägst kunskap om politik, lägst utbildning och lägst förtroende för politiker och samhälleliga institutioner. Också detta är vetenskapligt fastställt av professorerna Holmberg/Oscarsson i samma undersökning.”

Vad är det då som får mig att citera dessa självklarheter? Jo, som skåning känner jag mig djupt förolämpad. Fast, tyvärr, så är det nog sant. Något som jag faktiskt konstaterade redan i mitt allra första blogginlägg någonsin, för mer än 19 år sedan. Läs gärna i arkivet över de allra första blogginläggen på Sven Tycker, i april månad 1997. Redan då var dom igång. Sverigedemokraterna fanns inte, men den åstorpare, Tony Wiklander, som vid det här mötet representerade ett av dessa lokala missnöjespartier sitter i dag i riksdagen för Sverigedemokraterna. Det säger tyvärr allt. Som skåning är jag som sagt stolt, men ibland får man skämmas.

Lämna en kommentar

Filed under Sverigedemokraterna

Kommentera

