Föräldrar som dåligt föredöme

Stressade bilisterI veckan har skolorna börjat runt om i landet. Tusentals förväntansfulla förstaklickare har inlett en ny era i sina liv som kommer att pågå i minst 9 år. Att gå i skolan! Fast att gå till skolan gör man inte längre. Det ska skjutsas i bilen till skolan. Dagens kurlande föräldrar har avskaffat det där som heter att röra på sig. Det är bråttom, så hoppa in i bilen. Sedan är det ju också så mycket säkrare. Det är ju så många bilar kring skolan som ska lämna elever att det blir osäkert att ta sig dit gående. Det är bäst att köra…

Runt skolorna är det i allmänhet begränsad hastighet till 30 km/t. En hastighetsgräns som mycket få människor verkar bry sig om. Och enligt polisen är föräldrarna själva de värsta fartsyndarna. Det är bråttom, bråttom. När Polisen gör fartkontroller varnar föräldrarna de andra föräldrarna som kör för fort så att dom inte åker fast. Sedan kan dom fortsätta att hetsa nästa dag när Polisen är upptagna med annat.

Tyvärr är det så att vuxna är ett enormt dåligt föredöme i trafiken för barn. Jag trodde att alla visste att barn gör som vi gör, inte som vi säger till dom att göra. Studera vuxnas uppträdande vid ljusreglerade övergångsställen. Skynda, skynda! Man kan till och med se vuxna med barn i handen gå mot rött. Det kan hända att jag själv går mot rött. Men ALDRIG om barn står och väntar på grönt. Aldrig om det inte är helt tomt på bilar. Aldrig om det inte är så att jag riskerar att missa tåget om jag inte skyndar. Men, ALDRIG om barn står och väntar. Snälla föräldrar, ha inte så bråttom. Vänj era barn vid att röra på sig. Man kan faktiskt i allmänhet gå eller cykla till skolan. Man måste inte skjutsas till allt. Ni skulle dessutom själva må bra av att gå eller cykla tillsammans med era barn till skolan. Må mycket bra. Och, låt mobilen ligga i fickan. Barnen är viktigare än mobilen!

1 kommentar

Filed under Skolan

One response to “Föräldrar som dåligt föredöme

  1. kao

    Helt rätt. Sånt ser jag dagligen i mina kvarter här i stan. Bilen och mobilen tycks vara viktigare än barnens väl och ve.Har funderat väldigt mycket på detta ämne och även skrivit om det med jämna mellanrum på min blogg. Ska jag vara hård och oförsonlig (jag är det just nu, men gillar inte att döma folk överlag) så kan jag ibland faktiskt undra varför folk skaffar barn. Är det för att man måste enligt reklam och annan yttre påverkan? Förväntningarna man tror att andra har på en? Kan man inte i stället göra s.k ”karriär” först och sen skaffa barn? Eller tvärtom? Jobba deltid när barnen är små?

    Ofta ser jag i mina kvarter hur folk stressar fram med sina barnvagnar och pratar i mobilen samtidigt som de tittar på barnet (ibland). Vad ska ett litet barn tro i det läget? Det finns jättemycket att skriva i detta ämne och det handlar inte bara om bilkörning, mobiler och stress….det handlar bl.a om att inte skaffa sej för mycket prylar och därmed lån – eller en tro på att man måste ha allt som utbjuds till försäljning = att sänka sina materialistiska krav och förväntningar och sin takt, för att ge sina barn den uppmärksamhet de behöver och ska ha = ett bra liv.

    Kao

Kommentera

