Sätt igång med järnvägsinvesteringarna

Jag har inte bestämt mig för vad jag ska tycka om en eventuell investering i helt nya snabbtågslinjer Stockholm – Göteborg / Malmö. Det måste göras investeringar för att öka kapaciteten i det svenska järnvägsnätet. Det går enormt många tåg på dessa dubbelspåriga linjer. Dagens snabbtåg ska dela spår med regionala tåg och godstrafik. Tåg som går i olika hastighet. Det innebär att få ihop all denna, ständigt ökande, trafik är ett mycket komplicerat pussel. Men, det innebär också att mycket små problem och förseningar mycket snabbt sprider sig. Alltså MÅSTE det göras stora investeringar för att öka kapaciteten. På de nya snabbtågslinjerna ska nya snabbare tåg dela plats med nya regionala tåg. Men, det innebär också att det blir lite bättre plats på de gamla linjerna. Men det behöver fortfarande göras investeringar även här. Att det måste göras stora investeringar är klart. Både i rent underhåll och i nya investeringar. Min största invändning mot att investera i nya snabbtågslinjer är att dessa investeringar riskerar att tränga ut alla andra investeringar runt om i landet. Investeringar som MÅSTE göras.

Snabbtåg till Stockholm

Det är trångt på spåren. Mycket trångt. Lägg till det en lång tids snålhet när det gäller underhåll så har du skapat problem. Och trängseln finns överallt. Låt mig ta ett eget lokalt problem som exempel. Jag bor i Åstorp, som ligger utefter linjen Helsingborg – Hässleholm, den så kallade Skånebanan. En av Sveriges hårdast trafikerade enkelspåriga järnvägslinjer. Vi har i Åstorp under vardagar ett Pågatåg i halvtimmen till Helsingborg (och under stora delar av dagen även två tåg i timmen i den andra riktningen). På helgerna Pågatåg en gång i timmen. Dessa Pågatåg ska samsas om spåret med Godstrafiken. Det gör att det blir trångt. Mycket små händelser får snabbt följdverkningar.

I torsdags skulle jag göra ett kort besök i Malmö. Tyvärr har våra direkttåg till Malmö fortfarande inte kommit igång. Enligt de ursprungliga planerna skulle Pågatågstrafiken på Söderåsbanan Åstorp – Malmö ha kommit igång nu. Men det saknas pengar. Alltså skjuts de investeringar som måste göras för att det ska få plats med Pågatåg också, på denna linje där det i dag bara går godståg, ständigt upp. Senaste budet är att trafiken ska komma igång till 2021! Alltså gäller det istället att åka till Helsingborg och där byta till ett annat tåg till Malmö. På sträckan Åstorp – Helsingborg finns det fyra stationer emellan med cirka 5 minuter mellan varje station. I Åstorp är det möte med Pågatågen i andra riktningen. Efter 5 minuter kommer man till Bjuv, där det var möte med ett några minuter försenat godståg. Nästa uppehåll var Mörarp, med möte med ytterligare ett godståg. Tredje uppehåll är Påarp där det är möte med nästa Pågatåg. Slutligen Ramlösa där tågen ansluter till den dubbelspåriga Västkustbanan till Helsingborg. Pga lite försenade möten var tåget sent till Helsingborg och jag fick helt enkelt springa i trapporna för att inte missa Øresundståget till Malmö som gick från andra plattformen. Det behövs helt enkelt mycket lite för att det ska bli förseningar. Hade det funnits mer pengar hade i varje fall delar av banan garanterat gjorts dubbelspårig.

Vi kan fortfarande fundera över politikernas och Trafikverkets prioriteringar. På många håll, främst borgerligt håll, tycker man att de ca 230 miljarder som helt nytt snabbtåg Stockholm – Göteborg och Stockholm – Malmö skulle kosta är på tok för dyrt. Inom den kretsen verkar de flesta tycka att det är för mycket pengar. Det är samma politiker som tidigare slagits med näbbar och klor för att få genomföra det som kallas Förbifart Stockholm. 2 mil motorväg för mer än 30 miljarder! Dvs dessa 2 mil motorväg i Stockholm kostar en tiondel av vad hela Snabbtågsprojektet skulle kosta. Snacka om att göra prioriteringar.

Varför är jag så intresserad av järnvägen? Ja, ett skäl är naturligtvis att jag är uppvuxen i järnvägssläkt. Min pappa var järnvägare, min farfar var järnvägare och min farfarsfar var järnvägare. Lägg till detta att morfar också var järnvägare. Att min faster gifte sig med en järnvägare och att en av mina kusiner är järnvägare.

Lägg till detta att Åstorp där jag bor inte hade existerat utan järnvägen. När den första järnvägen byggdes här fanns inte Åstorps samhälle. Det fanns två små byar, Åstorp och Björnekulla. Men när järnvägen Hässleholm – Helsingborg byggdes var en av finansiärerna greve Tornerhjelm på Vrams Gunnarstorp. Han krävde en station så nära sitt slott som möjligt. Alltså byggdes det en station mitt emellan dessa små byar precis där spåret rundade Söderåsen. När jag var barn var Åstorp en stor järnvägsknutpunkt där det gick tåg i sex olika riktningar från Åstorp. Mot Malmö. Till Helsingborgs C. Till Helsingborgs Färjestation eller Höganäs / Mölle. Till Ängelholm/Göteborg. Till Örkelljunga och slutligen till Hässleholm/Stockholm. Här passerade (och stannade för byten) internationella tåg Från Oslo till t.ex. Berlin. Från Stockholm till exempelvis Hamburg, Paris, Rom och Holland. Jag kunde alltså stiga på tåget i Åstorp och kliva av i Paris nästa dag. Nu är jag glad över att jag i varje fall kan åka till Helsingborg…

Annonser

5 kommentarer

Filed under Järnvägar

5 responses to “Sätt igång med järnvägsinvesteringarna

  1. Arne

    Varför skall pågatågen på Söderåsbanan ha Åstorp som slutstation? Tågen borde ha Ängelholm som slutstation, då slipper många omvägen via Helsingborg när man ska resa till Västsverige eller det omvända hållet.

    Dessutom kommer den gamla Skåne- Smålands järnväg behövas för att avlasta södra stambanan och flytta över en del av de tunga transporterna på E4. Det finns ett examensarbete från Lunds universitet som tydligt visar behovet, det laddas ner från länken: https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=12&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwi1rtnts63RAhXBliwKHbgWBZo4ChAWCCAwAQ&url=http%3A%2F%2Fportal.ch.lu.se%2FCampus.NET%2FServices%2FPublication%2FExport.aspx%3Fid%3D2681%26type%3Ddoc&usg=AFQjCNGeLE7OFPwkmOzsfB9c06GjRqR2gA&sig2=4Mcf5lTGFqxx_b9aoOGppw&bvm=bv.142059868,d.bGg

    I Ljungby vill många ha tillbaka Skåne-Smålands järnväg: http://www.ljungbyjarnvag.nu/index.php?id=2

    Även Örkelljunga vill ha tillbaka järnvägen: http://www.hd.se/2012-10-28/orkelljunga-arbetar-for-att-fa-jarnvagstrafik

    • 1/ Jag har inte heller förstått varför tågen ska vända i Åstorp. Men jag har ett par teorier. Ängelholm är inte intresserade. Det hotar busslinjen 514. Det är inte plats på stationen i Ängelholm (Åstorp är förberedd för 5 plattformsspår). Det handlar om gångtiden som passar lagom om man vänder i Åstorp. Men som sagt, jag fattar inte varför man inte tar chansen att få ordentliga förbindelser till Ängelholm som samtidigt skulle få flexiblare resor till Malmö.

      2/ Det finns en hel del upprivna järnvägar man nog i dag ångrar bittert. Ett återupplivande av SSJ är, tycker även jag, en utmärkt idé. I min barndom åkte jag ofta med rälsbussen till Örkelljunga där mina kusiner bodde – i järnvägsstationen under många år.

      Läste med glädje utredningen (som fungerade efter att ha justerat filnamnet).

      Läs gärna det här Facebookinlägget – om det fungerar.
      https://www.facebook.com/groups/309497705796138/permalink/1286510051428227/
      För lite nostalgi.

  2. Arne

    En ny plattform i Ängelholm är inte en stor sak. Med tanke på att det ett bra tag till kommer att vara enkelspår mellan Helsingborg och Ängelholm är förbindelsen Åstorp – Ängelholm mycket intressant. Det kommer att bli problematiskt utan ett alternativ.
    Enligt en person som jobbar med järnväg jag träffat på blir det troligen förlängning till Ängelholm p.g.a. trängslet ovanför.
    Med en komplett bana från Ängelholm via Åstorp, Teckomatorp, Lomma tillsammans med en återuppbyggd SSJ kommer Åstorp att återigen bli den mysiga järnvägsknut det en gång var.

    Järnvägar i Skåne som behöver återbyggas/renoveras/byggas till för återupptagen persontrafik:

    Helsingborg – Markaryd – Värnamo (SSJ),

    Älmhult – Lönsboda – Olofström – Karlshamn (sista biten saknas)

    Malmö – Staffanstorp – Dalby – Sjöbo – Simrishamn, lades ner 1971, stort pendlarunderlag

    Åhus – Kristianstad – Broby – Hästveda (delar finns kvar), stort pendlarunderlag

    Malmö – Vellinge – Höllviken – Skanör (uppriven 1972), mycket busstrafik, mycket goda förutsättningar

    Billeberga – Asmundtorp – Landskrona (uppriven 1992), bra att kunna leda om trafik

    Eslöv – Tomelilla – Ystad (uppriven 1984)

    Kristianstad – Hörby – Eslöv (uppriven 1968), avlastar Hässleholm

    • Jag kan inget annat än hålla med. Det är många upprivna spår man ångrar bittert i dag. När det gäller Åstorp-Ängelholm hoppas jag att du har rätt. För mig känns det som det enda logiska.

  3. Arne

    I tisdags morse ställdes 8:21 tåget i Halmstad mot Göteborg in, orsaken var trängsel i Helsingborg. Det blev att snabbt att köpa en ny biljett på det dyrare snabbtåget som har förtur.
    Om vissa avgångar gått via Söderåsbanan, via Åstorp och vidare till Ängelholm/Halmstad/Göteborg hade detta inte hänt.
    Nåja, det finns ingen anledning att tjura, när det blir för trångt på banorna blir det att tänka om för politikerna och ta bort skygglapparna och se vad vi faktiskt kan använda idag.
    Vi får se hur det utvecklar sig.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s