Bedragare del 297

Jag har fått mejl från en Janelle Orr med rubriken ”Budget report”. Hon har varit så vänlig och delvis gjort klart förra månadens budgetrapport och vill nu att jag tydligen ska lägga till lite småsaker i den. För att jag ska kunna göra detta har hon bifogat en spännande .zip-fil som väl då ska innehålla den halvfärdiga budgetrapporten för förra månaden. Så här skriver Janelle:

Hi torget,

I have partially finished the last month’s budget report you asked me to do. Please add miscellaneous expenses in the budget.

With many thanks,
Janelle Orr

Fast jag ska erkänna att jag blir lite misstänksam. En .zip-fil som heter 7450e60a19c.zip gör i varje fall mig lite misstänksam. Sedan känner jag ju ingen Janelle alls. Ingen Orr heller för den delen. Vad jag ska med en budgetrapport för förra månaden begriper jag inte heller. Min ekonomi är sådan att det handlar bara om att få ihop slantar till räkningar vid månadsskiftet och gärna några kronor kvar på kontot sedan för maten fram till nästa lön. Slutligen kanske vi ska säga att det känns lite misstänksamt att adressera till ”Torget”. Det var en spalt jag skrev i tidningen Eter-Aktuellt som ges ut av Sveriges DX-Förbund. Men det är måååånga år sedan. Jag tror jag avstår från att klicka på bilagan. Så kanske jag kan använda min dator nå’t år till! Släng skiten!

Lämna en kommentar

Filed under Bluffmejl, Okategoriserade

Kommentera

