Europeiska Unionen

I torsdags avslutade jag ett Tyckeri om flyktingmottagandet inom EU med tyckandet att Ungern borde slängas ut ur EU eftersom man inte följer det man är förpliktigad att göra. – ”Släng ut dom”avslutade jag mitt Tyckeri med. Uppenbarligen finns det i varje fall några läsare av min blogg. I en notis hos brittiska BBC läser jag att Luxemburgs Utrikesminister Jean Asselborn har tagit intryck av mina tankar. Han tycker att Ungern borde uteslutas på grund av ”massive violation”, som han uttrycker det. Jag vet i och för sig inte om jag är särdeles stolt över att ha hamnat på samma ståndpunkt som Luxemburgs utrikesminister. Men, han får gärna tycka samma som mig.

Fast glädjen fick inte vara allt för länge. Strax efter läste jag att Tysklands utrikesminister Frank-Walter Steinmeier inte vill gå så långt .Han håller med om att man kan vara lite otålig, men: – ”Men personligen har jag inte linjen att man ska hänvisa en medlemsstat till utgången” säger Tysklands utrikesminister. Och, eftersom det är Tyskland som bestämmer så kan vi konstatera att min smarta idé inte kommer att förverkligas. Tyskland har stort inflytande, Luxemburg har litet inflytande och mig struntar man totalt i! Vi får fortsätta att dras med Ungern som medlem trots att man struntar i allt, förutom att ta emot bidrag. Hade det inte varit för alla slantar som trillar in hade man hunnit före britterna med sin Brexit.

Lämna en kommentar

Filed under EU, Okategoriserade

Kommentera

