Att göra Annie lycklig

Att kommentera alla de väljarundersökningar som står som spön i backen är alltid spännande. Något som är extra roligt är att studera hur media själva väljer att kommentera sina undersökningar. Vad väljer man att sätta i rubriken? Det är här vi kan se medias egna intressen speglas. I dag presenterar Svenska Dagbladet den undersökning som Sifo gör för tidningen. Svenskan väljer att göra rubrik av att Centern ligger på ovanligt hög nivå, det är tydligen 22 år sedan Centerpartiet hade så ”höga” siffror som de 8,4% som man får i månadens undersökning. Om nu 8,4% (+0,4) är så höga siffror. Man kan ju också jämföra med Torbjörn Fälldins första val 1973 då Centern fick 25,1%. Fast sedan dess har det gått utför varenda riksdagsval till bottennoteringen 5,1% i valet 1998. Sedan har man tröskat omkring 5-8% i de val som varit efter detta. Men kan vi göra Annie Lööf glad så låt oss göra det. Hon verkar mest gnälla just nu tycker jag. Jämförelserna görs med senaste undersökningen som gjordes i juni månad.

Undersökningens största vinnare är annars Socialdemokraterna som får 28,0% (+0,9) följt av Vänsterpartiet som får 7,6% (+0,8). Undersökningens stora förlorare är Moderaterna som får 24,8% (-1,5) och Kristdemokraterna som får 3,0% (-1,0). Liberalerna har en mindre uppgång till 5,2% (+0,4) medan Miljöpartiet har en smärre nedgång till 4,2% (-0,2). Sverigedumokraterna står stilla på 15,6%.

Vad hade man mer kunnat sätta som rubrik än Centerns ”höga” notering om man hade haft andra intressen? Ja, varför inte att den Rödgröna planhalvan ökat med 1,5 procentenheter medan Högeralliansens fyra partier tappat 1,7 procentenheter samtidigt som Kristdemokraterna ju trillar ut. Detta skulle göra en situation där de Rödgröna fortsätter att vara störst. Å andra sidan så har Miljöpartiet inte mycket marginal ner till 4%-spärren heller.

Den slutsats vi kan dra är att det kan gå precis hur som helst vid nästa val. Men det är spännande att tycka till om förändringarna, även om dom i allmänhet nog främst beror på den heliga s.k. felmarginalen.

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Väljarundersökning

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s