Bedragare del 302

Helgens innehåll i SPAM-lådan, fredag-söndag, räknade jag till 24 mejl. När jag skriver det här är det några timmar kvar på söndagen så det kan ju komma lite fler. Jag kan ju ha missat några också, så antagligen är det lite fler. Jag har i varje fall delat upp dessa i fyra sorter.
1/ Presentkort. På fredagen kom det fem och på söndagen tre. De flesta handlar om IKEA, men någon var H&M och ett var oidentifierbart.
2/ Lån. Tre på fredagen, tre på lördagen men faktiskt bara ett på söndagen. Ett av dessa tänkte jag presentera här nedanför.
3/ Gratis iPhone. Uppenbarligen en uppåtgående trend igen. Inga på fredagen, ett på lördagen och än så länge i dag tre stycken. I allmänhet har dom försökt skicka mig min gratis iPhone men behöver lite kompletterande uppgifter först.
4/ Övrigt. Tre på fredagen och ett på lördagen och ett på söndagen. Det handlar om Billiga flygresor, Herpes-medicin och Gå ner i vikt och liknande. Jag blir så trött på skiten! Hur som helst så skriver en Julia så här:

Vi har förberett din låneansökan idag 27-09-2016.

Behöver du pengar? Fyll i ansökan.

Du är inte obligerad att ta lånet, innan du skrivit på och skickat tillbaka lånehandlingarna.

Låna upp till 500.000 snabbt och enkelt med Sveriges nya lån.

Ex: 65.000 över 5 år med nom 7,99% eff 9,22%, (tot: 80.688 nom.).

Ansök nu och få ett icke bindande erbjudande

Observera att exemplet på vad lånet skulle kosta är skrivet med minimal storlek på texten. Annars kan vi konstatera att översättningarna till svenska i allmänhet numera är lite bättre i skitmejlen. Dataprogrammen som översätter har blivit bättre. Men ”obligerad att ta lånet” blev nog inte bra. Inte ens mitt lilla översättningsprogram översätter ”obliged” till ”obligerad”. Men SAOL definierar ”obligerad” som ”av tacksamhet förpliktigad”. Jag vete f-n om jag känner någon tacksamhet till Julia för att hon erbjuder mig ett lån?

Lämna en kommentar

Filed under Bluffmejl

Kommentera

