Moderat partidemokrati

I en mycket plötslig debattartikel i Dagens Industri i onsdags berättade de båda moderaterna Ulf Kristersson och Jessica Rosencrantz att Moderaterna inte längre stödjer byggandet avHöghastighetsbanor i Sverige. Detta var uppenbarligen ett mycket plötsligt beslut som fattats av en mycket begränsad skara i moderaternas innersta ledning. Många moderata kommunpolitiker från de kommuner som var berörda av bygget satte nog morgonkaffet i vrångstrupen när dom läste debattartikeln i Dagens Industri där Ulf och Jessica offentliggjorde vad dom bestämt skulle vara Moderaternas nya politik. Uppenbarligen är det så att den ändrade synen på byggandet av Höghastighetsbanor Stockholm – Göteborg / Malmö inte hade diskuterats i partistyrelsen eller riksdagsgruppen eller liknande beslutande organ. Beslutat hade fattats av en liten grupp i partitoppen. Många lokala moderatpolitiker blev som sagt tagna på sängen och är tydligen djupt besvikna. Det här beslutet kommer nog att diskuteras en hel del på interna partimöten inom Moderaterna.

Järnvägen behövs

Motivet bakom Moderaternas helomvändning är att man oroas över att pengarna inte ska räcka till och att det ska gå ut över underhåll och upprustning av det befintliga järnvägsnätet. Detta är farhågor som även jag har haft. Men, jag har allt mer börjat luta åt den motsatta synen. För att alla tåg som behöver köras ska få plats så MÅSTE vi göra stora investeringar i en utökning av kapaciteten av järnvägsnätet. Dvs antingen en ny höghastighetsbana som också ger en god järnvägssatsning till nya städer, eller också en rejäl utbyggnad av kapaciteten i det befintliga nätet. Skillnaden i kostnad är stor, men inte så jättestor. Däremot skulle att lägga till mer pengar ge en mycket större utdelning. Det parti som nu plötsligt säger Nej till Höghastighetstågen är samma parti som slagits med näbbar och klor för att i Stockholm bygga 2 mil motorväg för mer än 30 miljarder kronor. Höghastighetsbanan kostar visserligen kanske 10 gånger så mycket, men ger alltså järnväg från Stockholm – Malmö och Stockholm – Göteborg. Jämförelsen är spännande. En annan jämförelse är Hallandsåstunneln, som kostade 12 miljarder.

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Snabbtåg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s