Politisk debatt här och där

I går på kvällen var det partiledardebatt i svensk TV. En debatt som nog brukar beskrivas som ganska tråkig och intetsägande. Jag ska erkänna att jag själv inte såg den. Av vad jag läst så verkar det mest upphetsande ha varit att Stefan Löfven kallat Sverigedumokraterna för rasistiskt och nazistiskt. Ett så grovt övertramp att Jimmie Åkesson tydligen bestämt sig för att KU-anmäla Stefan Löfven för den grova beskyllningen. Om jag förstått det hela sade Stefan Löfven tydligen (om än något otydligt) att SD är ett rasistiskt parti med nazistiska rötter. Vad som är så upphetsande med det vet jag inte. Det är ju så det är! När Jimmie Åkesson gick med i SD var partiet öppet nazistiskt och det var helt OK med Hitler-hälsningar och hakkors vid partiets arrangemang.

Kanske ska vi vara glada för att våra politiska debatter är lite tråkiga. Jag såg inte heller den amerikanska presidentvalsdebatten under natten. Men av rapporteringen att döma gick det klart hetare till där. Den amerikanska debatten är så smutsig att jag är glad och lycklig över att vår debatt faktiskt i allmänhet är ganska tråkig. Den amerikanska debattnivån är skrämmande. Är detta verkligen det som kallas världens ledande demokrati? Som sagt, tacka vet jag den tråkiga svenska debattnivån.

Lämna en kommentar

Filed under Stefan Löfven

Kommentera

