Vi lever i olika världar

GirighetenSom jag skriver på annat håll i dag, så har vi det ganska bra i Sverige. Men det finns en del som har det extra bra. Företaget Fingerprints förre VD Johan Carlström lämnar nu företagets ledning. Detta efter att han utreds av Ekobrottsmyndigheten och Skattemyndigheten. Något som fått honom att helt tappa fattningen och på Twitter beskylla namngivna tjänstemän för både det ena och det andra. Men han går inte tomhänt. Tre årslöner på 10,9 miljoner tar han med sig. Inte illa pinkat för vredesutbrott på Twitter. Det fick mig att fundera på något liknande. Undrar om jag kan få gå från Migrationsverket med tre årslöner som kompensation om jag kläcker ur mig lite dynga på Twitter? Nu ger detta ju inte ens en miljon på kontot för mig, men jag tror att jag får ta ett snack med chefen trots allt.

I Dagens Industri läser jag om vilka företag på Stockholmsbörsen som betalar sina VD:ar bäst – i förhållande till företagets omsättning. Där leder Lundin Petrolium överlägset. VD:n Alex Schneiter fick 189 miljoner 2015. Detta motsvarar nästan 4% av hela företagets omsättning. Alex behöver nog inte leta extrapris på Lidl direkt. Det gäller verkligen att han är kompetent! Annars såg jag att Ericsson, som ju uppenbarligen befinner sig i rejäl kris, trots allt förra året delade ut 100.000 kronor i utdelning till aktieägarna – per anställd i företaget. Varje anställd i Ericsson genererade alltså så mycket överskott till företaget att det kunde ge ytterligare 100.000 kronor i aktieutdelning. Vad man betalade den nyligen sparkade VD:n förra året, dvs höjd lön från 10 till 12 miljoner plus en bonus på 16 miljoner är ju egentligen småpotatis. Han genererade ju också ytterligare 100.000 kronor att använda till utdelning till aktieägarna.

Lämna en kommentar

Filed under Samhällsklyftor

Kommentera

