Mina fördomar och andras

FacebookAftonbladet avslöjar i dag hur en intern Facebook-grupp bland en grupp väktare / krogvakter i Malmö innehöll mängder med förnedrande, rasistiska och andra former av nedsättande omdömen om personer som dom kommit i kontakt med. Tyvärr styrker detta bara fördomar som jag har mot denna yrkesgrupp. Fördomar som INTE överensstämmer med verkligheten. Jag jobbar ihop med personer som jobbat som väktare, och jag är övertygad om att dom inte skulle använt denna typ av fördomsfulla tillmälen. De som använder dom ska helt enkelt inte jobba som väktare, ordningsvakt, krogvakt eller vad vi ska kalla dom. Uttrycker dom sig på det här viset så har man fördomar om olika människor som gör att man inte kommer att behandla människor på ett yrkesmässigt acceptabelt sätt. Det räcker inte med att man omedelbart stänger ner gruppen när den avslöjats och ber om förlåtelse. Man har mycket tydligt visat att man är olämpliga till jobbet. Alla kan göra misstag, men här är det tydligt att det inte handlar om engångsföreteelser. Det är också uppenbart att andra medlemmar inte reagerar med kritik när fördomarna visar sig, istället är det instämmanden. Hade någon på mitt jobb uttryckt sig på det viset hade övriga arbetskollegor reagerat, dom hade inte instämt. Jag förutsätter att arbetsgivaren ser till att det blir konsekvenser. Mitt förtroende för krogvakter och ordningsvakter har rubbats rejält. Även om, ska jag erkänna, jag redan innan haft fördomar. Fördomar som styrkts! Jag hoppas innerligt att dessa fördomar inte påverkar mig när jag kommer i kontakt med någon inom den yrkesgruppen.

1 kommentar

Filed under Fördomar

One response to “Mina fördomar och andras

Kommentera

