SD och julens budskap

Karl Bertil JonssonEn klassiker under den svenska julen är Karl-Bertil Jonsson på TV – varje Jul. Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton har visats av SVT på Julafton varje år sedan 1975 och den uppskattas fortfarande av i princip varenda svensk. Trodde jag alltså! Men det finns faktiskt de som inte uppskattar Karl-Bertil Jonsson äventyr. En är sverigedumokraten Linus Bylund som på självaste Julafton twittrade: – ”Nån måste säga det. Karl-Bertil Johnsson är en omogen liten tjyvunge vars grundläggande syn på rätt och fel är ytterst tveksam.” Linus Bylund sitter i dag i riksdagen för Sverigedumokraterna och har tidigare varit stabschef på partiets kansli. Mitt tips till Linus skulle varit att först kontrollera stavningen en annan gång innan han yttrar sig (han heter Jonsson inte Johnsson) och att sedan fundera lite kort över vilket budskap som Tage Danielsson ville förmedla med sin berättelse. Fast när Linus får den uppmaningen är hans reaktion: – ”Budskapet är att det är ok att begå brott mot människor om man finner det lämpligt. Extremt puckat.” Nu ska jag inte säga i klartext vad jag tycker om Linus Bylund och hans sätt att resonera eftersom jag försöker att hålla ordvalet på den här bloggen på en anständig nivå – i motsats till hur en del i den Sverigedumokratiska svansen uttrycker sig på nätet.

Men jag har ett litet lästips till den där Linus. Leta fram Svenska Dagbladet från Julafton, om du nu läser så avancerade texter, och bläddra fram till sidan 6 i Näringslivsbilagan och läs krönikören Andreas Cervenkas lilla julsaga. Jag är säker på att den kan höja din adrenalinnivå ytterligare ett steg. För det är väl något som du verkligen njuter av? För de som inte har en gammal Svenskan tillgänglig så finns den lilla sagan att läsa här också.

Lämna en kommentar

Filed under Okategoriserade

Kommentera

