Sven Tycker hade fel

I fredags hade jag en teori som gick ut på att uppdraget att skriva Expressens artikel om hur ”Här stöttar Madeleine Silvia efter sjukdomen” var en form av straffkommendering. Min gissning var att den reporter som fick uppdraget att skriva artikeln fick detta som straff för att han inte hade städat upp i fikarummet eller för att han kommit försent till jobbet en dag. Jag tänkte att inte kan väl en seriös journalist skriva en sådan text och tycka att han gjorde ett gott arbete.

Men, så läser jag ett nyhetsbrev från Resumé (som skriver om media och marknadsföring) som berättar att reportern som skrivit artikeln är sedan tre månader Expressens nya hovreporter. Jag hade uppenbarligen totalt fel i mina antaganden. Han har ett heltidsarbete för tidningen med att bevaka Kungahuset och vad dom gör. Elias Giertz, som han heter, säger bland annat: – ”Det är lätt att tro att rapporteringen bara handlar om kläder och nyfödda bebisar, men det handlar inte desto mindre om att förse medborgarna med underlag, så att de kan ta ställning till monarkins vara eller icke vara. Alla har rätt att ta del av hur Kungafamiljen använder våra skattemiljoner. Det är viktigt att de granskas”. Jo, så säger han. Observera ordet ”granskas”. Jag slog upp ordet ”granska” i Svenska Akademiens Ordlista och hittar förklaringen: ”noggrant undersöka, syna”. Där står ingenting om ”inställsamt skildra”, ”fjäska” eller ”skriva reklamtext”. Men, Elias Giertz är ju inte så gammal än och ganska ny i stolen så vi ska inte döma honom för hårt – än. Det kommer nog snart artiklar som ”granskar” också. Kanske…

Gå med i Republikanska Föreningen. Detta kostar bara 200 kronor till plusgiro 114 96 91-6.

Avskaffa monarkin

Statschefer bör tillsättas genom val

inte avel

Lämna en kommentar

Filed under Kungahuset

Kommentera

