Sven Tycker hade rätt

FRAI går tvingades jag medge att jag hade fel för några dagar sedan. Man ska inte vara för stolt för att medge om man hade fel. Så är det, ibland drar man felaktiga slutsatser, ofta i samband med att man inte har tillgång till all information.

Men, i går hade jag också alldeles rätt. Jag ifrågasatte ju medias hysteri över att det uppgavs göras 10.000 nätattacker mot Sverige varje månad. 10.000 attacker på en månad innebär en attack var fjärde minut, dygnet runt, 7 dagar i veckan, vecka efter vecka. Jag undrade helt enkelt hur SÄPO räknade. Jag var inte ensam om att försöka ha båda fötterna på marken. Computer Sweden tyckte också att det lät lite väl drastiskt. Så CS kontaktade FRA, som låg bakom informationen. Då framkommer att det inte alls var så dramatiskt som det låter. Det är inte ”attacker” det handlar om utan ”IT-aktiviteter” rent allmänt. Precis som jag trodde. Det var media som ville ha riktigt svarta rubriker. Ta ner hysterin på jorden och tänk efter före!

Lämna en kommentar

Filed under Folk och Försvar, Okategoriserade

Kommentera

