Vad glor vi på?

okatSveriges TelevisionJag ser att det är Public Service SVT som fortsätter att dominera vårt TV-tittande. SVT1 leder med 24,8% av vårt TV-tittande. TV4 har 20,4% och SVT2 når 6,9%, TV3 har 5,7% och Kanal 5 4,4%. Sammanlagt har SVT:s kanaler 36,1% och TV4-gruppen 30,9%. MTG har 15,6% och Discovery Networks 10,5%. Tänk att jag förstår dessutom varför statistiken ser ut på det här viset. Vi är många som uppskattar att få se hela TV-program utan att få dessa styckade i småbitar av långa och ack så irriterande reklamavbrott. Ibland känns det som om det snarast är Reklaminslagen som lite då och då avbryts av någon billig smörja inköpt från USA för att fylla ut tiden. Någon gång då och då kan man behöva gå och kissa så att ett reklamavbrott känns välkommet. Men även om jag har börjat komma upp i åldern så behöver jag inte kissa SÅ ofta.

Fast jag såg en debattartikel nyligen från en företrädare för reklamköparna (alltså reklambyåer och liknande) som såg ett problem för den traditionella reklam TV:n. Dagens TV-tittare har läsplattan eller mobilen i handen och passar på att kolla om det hänt något nytt under reklaminslagen. Alltså är där snart ingen som ser reklaminslagen som dom betalar för. Siffran över antalet tittare stämmer helt enkelt inte alls när det gäller reklaminslagen. Ingen tittar på irritationen.

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Public Service

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s