Rör på er!

Jag läste en artikel i Dagens Industri med rubriken: ”Professorn: Så lever du längre”. Det är professor Mai-Lis Hellénius som konstaterar att en vuxen svensk sitter ner i genomsnitt 10 timmar om dagen. Något som aldrig skett tidigare. Livsstilsprofessorn, som hon kallas, propagerar för att vi måste röra oss mer, inte bara sitta stilla på våra stolar. Hennes fem råd för en bättre hälsa är:

Mina gamla joggingdojjor

1. Bryt stillasittandet. Res dig upp minst en gång i halvtimmen och rör dig några minuter
2. Rör dig i vardagen. Sträva mot 10.000 steg per dag.
3. Prioritera sömnen. Varva ner med släckt dator, sänkt ljud osv ett tag innan läggdags.
4. Tänk tvärtom. Dvs låt grönsakerna osv vara huvudmålet och låt kött och fisk vara tillbehör.
5. Sluta banta.

Jag tycker själv att jag lever ganska bra efter de fem reglerna. Med undantag för fyran! Jag fortsätter nog med att ha köttbullarna, isterbanden och kasslern som huvudrätt och det gröna som tilltugg. Förutom när jag äter bruna bönor… Jag tror dock mycket skarpt på den naturliga motionen. Jag har medvetet försökt att styra mina arbetsplatser så att jag utan problem kan gå eller cykla till jobbet. I mitt nuvarande jobb får jag en dryg halvtimmes motion varje dag med att cykla till och från jobbet. Däremot är ju mina arbetsuppgifter sådana att jag förväntas sitta på en stol framför en dator. Det försöker jag lösa genom att inte missa ett tillfälle att lämna stolen. Ibland känns det som om jag faktiskt skapar anledningar till att gå ärenden. Men jag rör på mig och lämnar stolen så ofta jag kan. Problemet är att jag har porttelefoner som ska bevakas.

Springtime 2005

Till detta kan läggas att jag försöker att regelbundet ta en löparrunda. Målsättningen är två gånger i veckan och då en runda på allt från 3 km till 12 km. Däremot skulle jag ha svårt för att sitta på en träningscykel på ett gym eller springa på ett löpband på ett gym. Jag skulle känna mig ytterst fånig som betalar för att göra detta när det är mycket skönare att göra det ute i verkligheten uppe på Söderåsen. Fast jag tror att det allra viktigaste är att ta tillvara den vardagliga rörelsen. Man måste inte ta bilen så fort man ska någonstans. Många av oss kan faktiskt leva utan en bil. Jag har lyckats med det hela mitt liv och är övertygad om att väldigt många också skulle kunna göra det om dom verkligen ville.

Jag brukar som skämt ta motionären som tar bilen till gymmet, trycker på dörröppnaren för att slippa öppna själv, tar sedan rulltrappan upp till andra våningen för att där betala för att köra ett svettigt arbetspass på rullbandet och träningscykeln. Sedan samma sak, rulltrappan ner, dörröppnaren och så bilen hem. Sedan känner hen sig jätteduktig som har kört ett pass på gymmet. Det hade garanterat varit mycket bättre att börja förflytta sig med cykel eller gående så mycket som möjligt istället.

RÖR PÅ ER!

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Okategoriserade

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s