Ropen skalla – högre marginalskatt för vissa

Om man är politiskt intresserad är det alltid nyttigt att läsa texter som inte vänder sig till dig utan till människor som lever ett helt annat liv och som befinner sig på den andra sidan av den politiska skalan. Jag befinner mig själv på den vänstra planhalvan i politiken, det är ju inget som är hemligt. Något som inte innebär att jag bara läser vänsterlitteratur. Jag läser dagligen Dagens ETC och Aftonbladet, men också t.ex. Svenska Dagbladet och Dagens Industri för att ta ett par andra exempel. Som lokaltidning är jag utlämnad till Helsingborgs Dagblad, en tidning som tagit ett klart steg mot att allt mer vara en borgerlig megafon sedan Sydsvenska Dagbladet i Malmö köpte upp tidningen. Det är nyttigt att få olika influenser. Dessutom hittar man när man läser ”motpartens” publikationer också många argument för sin egen syn på världen.

Dyr klocka

Jag är dessutom fullt övertygad om att människor på vänsterkanten är mycket mer öppna för att läsa t.ex. borgerliga tidningar än vad människor på högerkanten är öppna för att läsa tidningar som ligger lite mer till vänster. Vänstermänniskor är kort sagt mycket mer öppna för information från olika håll och villiga att ta åt sig argument från andra, än vad borgerliga väljare är öppna för information och argument från den motsatta sidan. I allt för stor utsträckning avfärdas allt som inte stämmer överens med den egna synen på världen som ”vänstervridet”, så det tar man inte in. Man är helt enkelt mycket mer enkelspåriga på högerkanten än vad man är på vänsterkanten.

Vart vill jag komma med denna långa utläggning? Jo, jag läste i går Dagens Industris påkostade helgbilaga, DI Weekend. Denna innehöll bland annat en artikel om exklusiva klockor och klocktillverkare. Dyraste exemplet i artikeln var en klocka från Richard Mille som kostar 11,3 miljoner kronor. En klocka som har så många visare och tavlor och annat bjäfs att det ju inte går att hitta tim- och minutvisare för att se vad klockan egentligen är. Du köper alltså inte en sådan klocka för att ha på armen i syfte att veta vad klockan är. Du köper en sådan klocka för att kunna skryta inför andra med ett ”titta så rik jag är”! Min slutsats efter att ha sett en sådan här klocka och läst artikeln är att det internationellt är på sin plats med kraftigt höjda skatter på höga inkomster och förmögenheter. Jag tycker att DI skulle satt som rubrik på artikeln: ”Dags att höja marginalskatterna – NU!” Att människor anser det vara motiverat att lägga sina pengar på den här typen av skryt samtidigt som människor dör av fattigdom och av sjukdomar som skulle gå att bota – om det fanns resurser till det, är inget annat än en präktig skandal. Men istället anser dessa ”slipsnissar” och ”skrytmånsar” att det är bättre att slänga sina pengar på det här. Pengar som man, är jag helt säker på, man har lagt stora resurser på att undvika behöva betala skatt på. Ropen skalla – högre marginalskatt för vissa!

Lämna en kommentar

Filed under Samhällsklyftor

Kommentera

