Bedragare del 317

Jag noterar att Apple tydligen öppnat ett kontor i Libyen. Någon elaking i Indonesien (det kan inte ha varit jag eftersom jag aldrig varit i Indonesien) har tydligen loggat in på mitt Apple-konto från just Indonesien. Det är bra att man från Apple hjälper mig när något skumt inträffar. Något skumt är det ju när någon i Indonesien loggar in på en svensks Apple-konto. Så här skriver hur som helst Apple Support:

Apple

IP Info: 103.56.232.200

Login Your ID secure27@generalinfo.me

Email not displaying correctly? View it in your browser.

Dear Member

Your account was logged info from new browser :

From: Indonesia
IP Info: 103.56.232.200
Date/Time: March, 27 2017 7:18 PM

You should secure your account by clicking in the link below.
View it in your browser.

Sincerely,
Apple Support

De båda länkarna leder till en något anonym adress i Libyen (ow.ly/6YYn30alGxS). Annars kommer ju mejlet från Montenegro så uppenbarligen har Apple även ett kontor där som samarbetar med kontoret i Libyen. Ja, eller också handlar det om någon montenegrinsk bluffmakare som skaffat en domän i Libyen också (eller tvärtom…..). Själv tror jag hur som helst faktiskt främst på teorin om bluffmakaren än på ansvarsmedvetna Apple-kontor. Mitt råd är att om du får ett sån’t här mejl så släng skiten – utan att klicka på några länkar.

Lämna en kommentar

Filed under Bluffmejl

Kommentera

