Stackars Nordea

Stackars Nordea, som skulle riskera att från sina många vinstmiljarder bidra med några ytterligare miljarder till statens försäkring inför nästa bankkrasch, dom har det inte lätt. Dom stackars underbetalda gubbarna i ledningen kom fram till att om dom flyttar postadressen till Danmark eller Finland så skulle dom kunna spara några miljarder i avgifter till den grymma svenska Staten. Till stor del handlar det om utpressning. Gör ni inte som vi befaller er så flyttar vi. Men, det är också uppenbart att man på Nordea inte heller vet riktigt vad det är man håller på med. Jag frågade ju formellt Nordea vad som var på gång samtidigt som jag gjorde klart att jag skulle byta bank om Nordea förvandlades till skattesmitare. Då fick jag ett skriftligt svar som gick ut på att banken skulle fatta beslut på styrelsemötet den 30 maj: – ”Vi tackar för dina synpunkter. Dock är inget formellt beslut taget ännu om att flytta något huvudkontor. Beslutet kommer att tas på Nordeas styrelsemöte den 30 maj.” Sedan blev det inget beslut den dagen utan den 4 juni skickade jag en ny förfrågan. Den har inte besvarats! Hur som helst ser jag nu att fler börjar följa mitt råd. Flyttar Nordea brevlådan så flyttar vi pengarna! Nu har t.ex. Fackförbundet Kommunal deklarerat att flyttar Nordea från Sverige så flyttar Kommunal från Nordea. Även Handels har bestämt sig för att följa samma exempel. Även hela LO överväger att flytta. Förhoppningsvis är det fler som deklarerar att dom också tänker följa efter. Om inte annat så kanske de ekonomiska realiteterna kan få slipsgubbarna i Nordeas ledning att inse att låg ”skatt” är inte det enda som gäller. Gör klart för Nordea att dom får klara sig utan dig som kund om dom flyttar brevlådan.

Björn Wahllroos, ordf Nordea
Lämna en kommentar

Filed under Nordea, Okategoriserade

Kommentera

