Mitt farväl till Nordea

Alla de svenska storbankerna har nu presenterat sina kvartalsbokslut. Rapporter som visar på fortsatta mångmiljardvinster, främst ”tack vare” fortsatt rekordhöga marginaler på bolån. – ”Lämna den bank som inte vill förändra räntan” sätter Svenska Dagbladet som rubrik på ett inslag. Fast dagarnas rapporter har inte riktigt givit den ”Halleluja-stämning” som brukar infinna sig bland aktieägarna. Faktum är att det i varje fall inte blivit fortsatta rekordvinster hos alla bankerna. Nordea föll på marknaden sedan man inte riktigt lyckades uppfylla spekulanternas förväntningar. Vinsten blev helt enkelt inte så hög som dom hade förväntat sig. Dessutom visade det sig att Nordea ska fortsätta satsa hårt på att förbli den bank som kunderna har överlägset sämst förtroende för. Under några år ska Nordea göra sig av med 4.000 anställda och ytterligare 2.000 konsulter. Det är omkring var tionde anställd som ska bort på några år. Jag fick nästan en skrattattack när jag på TV såg en intervju med VD:n Casper von Koskull. På frågan om dessa nedskärningar skulle få effekt på antalet bankkontor så svarade VD-Casper att man följde kundernas önskemål. Jo, han sade faktiskt att Nordea följde kundernas önskemål. Det där med att Nordea skulle följa kundernas önskemål måste vara något nytt. För det är väl just för att man INTE gör detta som resulterat i att förtroendet för Nordea som bank är rekordlågt. Aldrig någonsin har en svensk bank haft så dåliga kundbetyg. En faktor i detta handlar om den obefintliga personliga service banken bjuder på. I varje fall i Sverige kan man inte dra ner så mycket mer på antalet kundkontor, man har ju nästan inga kontor kvar att stänga!

Björn Wahlroos, ordförande i Nordea

Hur som helst kan vi notera att det INTE är ordförande Björn ”80% idioter” Wahlroos som uttalar sig för media. Kan man tolka detta på något speciellt sätt?

Jag är ju en av dessa 80% idioter bland bankens kunder som Björn Wahlroos ser ner på. Hur som helst kan jag nu när månaden går mot sitt slut se att min flytt från Nordea verkar fungera riktigt bra. Alla olika källor som betalar ut pengar till mig (Försäkringskassan, Pensionsbolag, Arbetsgivare osv) betalade ut sina slantar till rätt bank. Jag kan också se att i stort sett alla autogiron, e-fakturor osv gått till rätt bank. Det enda som jag missat var en månadsavgift för en Internettjänst som drogs från mitt gamla bankkort hos Nordea. Detta är nu också flyttat till mitt nya bankkort. Nu kan jag alltså inom kort med ett stort leende på läpparna uppsöka ett Nordea-kontor (om jag kan hitta något…) och där säga upp min bekantskap med Nordea och återlämna bank- och kreditkort samt bankdosa. Jag tycker du ska göra exakt samma sak. Är du Nordea-kund så ska du visa att du inte längre har förtroende för banken genom att byta bank. Ta kontakt med den bank du vill välja istället så hjälper dom till med det mesta.

Säg farväl till Nordea

Lämna en kommentar

Under Nordea

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s